Oskälig hyra vid andrahandsuthyrning

Hej! Jag ska hyra ut min fullt möblerade lägenhet 1a som jag har förstahandskontrakt på med hyresvärdens tillstånd. Jag betalar 3400 kr ungefär i månaden. Jag har tänkt att hyra ut för 6300 kr. Det är inte så hög hyra om man tittar på bostadsmarknaden men det är ju ändå en fördubbling av min egna hyra som hyresgästen betalar. Därför är jag rädd att jag i senare skede blir stämd för oskälig månadshyra. Till min fråga: Kan inte jag be hyresgästen skriva under en paragraf där det står att genom signering av kontraktet accepterar hyresgästen månadshyran i sin helhet och säger upp sin juridiska rätt att anmäla oss till hyresnämnden och begära återbetalning för det efter utflytt ? Är det juridiskt bindande och giltig paragraf enligt gällande lagar och regler? OM svaret är nej, hur kan jag då juridiskt sett skydda mig från att bli stämd och dömd till återbetalning av oskälig månadshyra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som rör hyra finner du i 12 kap. Jordabalken (kallas i dagligt tal för hyreslagen), här.

När du hyr ut en hyresrätt ska hyran vara skälig. Detta innebär att hyran ska representera det praktiska värdet (bruksvärdet) samt vara liknande den hyra som tas ut för likvärdiga lägenheter, dvs med motsvarande egenskaper. Om man som i ditt fall även hyr ut bostaden fullt möblerad har du rätt att göra ett visst påslag på hyran. Det finns ingen uttrycklig regel som anger hur mycket tillägget får ligga på, men Hyresnämnden brukar godta ett påslag på 10 – 15 %. Mitt råd är du inte överstiger detta.

En hyresgäst kan givetvis inte säga upp sin juridiska rättighet att vända sig till Hyresnämnden. Vill du undvika att bli återbetalningsskyldig till dina hyresgäster är svaret kort och koncist att du inte ska kräva en oskäligt hög hyra av dem.

Jag vet för lite kring just din bostadssituation för att bedöma vad en skälig hyra skulle motsvara i just ditt fall. Det finns däremot flera sidor där du enkelt kan fylla i alla nödvändiga uppgifter och räkna ut det på egen hand. Mitt råd är att du gör det som första steg, och är du fortfarande tveksam om beloppet överstiger vad som är skäligt så kan du vända dig till Hyresnämnden och rådfråga dem.

Vänligen,

Elin RidegRådgivare