Oskälig tid för avhjälpande vid köp

Jag köpte en elgräsklippare av Bauhaus. När jag öppnade paketet och körde gräsklipparen för första gången märkte jag att den glappade och ibland inte startade. Jag åkte tillbaka med den direkt och de sa att den måste skickas på service i 4-6 veckor. Under tiden växer gräset som bara den. Jag fick därför köpa en ny gräsklippare under tiden av Hornbach och kommer med andra ord stå med två gräsklippare pga den första gick sönder. Har jag rätt att kräva Bauhaus för kostnaden för gräsklippare nummer två?

Lawline svarar

Hej,

Om du köper en till gräsklippare kommer Bauhaus tyvärr inte kunna krävas på kostnaderna för den. Det du däremot sannolikt har rätt till är ett prisavdrag eller hävning av den första gräsklipparen (dvs. pengarna går åter) i vissa särskilda situationer. 27 § konsumentköplagen reglerar säljarens rätt att välja avhjälpande istället för hävning av köp, även om du som köpare kräver något annat. Av 28 § ska däremot köparen ändå ha rätt till prisavdrag eller hävning om avhjälpandet inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen. Att vänta 4-6 veckor på avhjälpande är enligt min mening inte inom skälig tid. Det innebär att du kan kräva hävning av köpet där du får pengarna tillbaka för den första gräsklipparen, och du får helt enkelt behålla den andra gräsklipparen du köpt från Hornbach. Jag rekommenderar att du tydligt meddelar dem att du häver köpet av de ovan angivna skälen.

Jag hoppas detta var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare