FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/06/2013

Oskyldigt anklagad - vad kan man göra?

Jag har blivit anklagad för att ha hotat min chef på arbetsplatsen. Det har absolut inte hänt.Han har inga vittnen eller bevis för detta utan det är bara falska anklagelser.Hur ska jag hantera detta? Känns ej ok att detta får ske 2013.

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Om man blir anklagad för ett brott kan man inte väcka talan vid domstol för att få sin oskuld bekräftad. Utan för att få oskulden bekräftad av domstol krävs att åklagaren väcker talan om brott och är ni oskyldiga och anmälan skett utan grund kommer åklagaren att lägga ner åtalet. Önskar den tilltalade, i detta fall du, då att frikännande dom meddelas ska så ske.

Utöver detta finns vissa andra åtgärder att vida om man blivit oskyldig anklagad för ett brott som man inte har begått. Bland annat kan det vara fråga om förtal, som är förbjudet enligt brottsbalkens 5kap. 1 §. Förtalsbrotten är så kallade angivelsebrott, vilket innebär att det är du själv som får föra talan och inte en åklagare. Det kan i sådana fall vara lämpligt att ta hjälp av ett ombud för att få juridisk hjälp och rådgivning.

Det kan också vara fråga om falsk angivelse vilket stadgas i brottsbalkens 15kap. 6 §. Det innebär att den person som angivit dig till åtal i vetskap om att du är oskyldig kan dömas till ansvar. Det kan också vara aktuellt med falsk tillvitelse som stadgas i samma kapitel men 7 §. Det innebär att någon i annat fall än så som anges i 6 § sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning.

De sista två brotten är inga angivelsebrott utan dessa drivs av åklagaren. Det enda som krävs från din sida är en polisanmälan. Du behöver inte driva åtalet på egen hand som vid förtalsbrotten.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare