Överklaga parkeringsanmärkning

Hej! Jag har fått hemskickat ett brev om att jag ska betala 1000 kr i böter för att min bil varit parkerad på en handikapparkering i Karlstad ett visst datum, just det datumet befann jag mig i Norge och min bil var i min hemstad västervik, så de är omöjligt att min bil stod felparkerade i Karlstad?

Jag har betalat boten men ska nu skicka ett brev till Polismyndigheten i Karlstad, hur stora är mina chanser att jag får pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Dina chanser att få tillbaka pengarna beror på vilka bevis du har för att styrka ditt påstående att bilen inte stod felparkerad. Att du var i Norge är inte i sig en tillräcklig omständighet, då du som bilens ägare blir ansvarig även om någon annan felparkerade bilen. Kan du på ett eller annat sätt visa att bilen var i Västervik, och alltså inte felparkerad i Karlstad, har du goda möjligheter att få pengarna tillbaka. Nu för tiden fotograferar många parkeringsbolag felparkerade bilar, just för att underlätta bevisfrågan. Ett tips är därför att kolla med bolaget (eller polisen) som utfärdat parkeringsanmärkningen om de har bilder från tillfället, kanske har det blivit ett misstag som enkelt kan upptäckas.

Om du har någon följdfråga så tveka inte att ställa den i kommentarsfältet nedan.

Med vänlig hälsning,

Harry Westerman WoodRådgivare