Överklaga parkeringsanmärkning - bevisbörda

Hej. Fick en Parkeringsanmärkning (800:-) då jag parkerat för nära en korsning. Tidpunkten är dock felskriven på denna anmärkning. Där står det 12:03-12:06. Jag stod parkerad där efter 13:00. Mina frågor är nu: Är denna anmärkning giltig då den har fel tid? Kan jag ta för givet att deras kamera som dom använt har rätt tid, och då att dom kontrollerar tiden med denna för att se om jag har rätt eller fel? Jag har en s.k. dash-cam i bilen som har filmat hela förloppet, d.v.s. då parkeringsvakten fotograferar bilen samt sätter anmärkningen på vindrutan. Genom filmen från denna dash-cam har jag även rätt tidpunkt i bilden på filmen. Räcker det som ev. bevisning om dom vägrar kontrollera sin kameras tid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du bör absolut prova att överklaga eftersom parkeringsanmärkningen är felaktigt utfärdad då tiden inte är korrekt.

Bevisbördan för att du parkerat i strid med gällande villkor på parkeringsplatsen ligger på den kommun eller markägare för vars räkning parkeringsanmärkningen har utfärdats (se Högsta domstolens rättsfall NJA 2013 s 711 punkt 7).

Kommunen eller markägaren måste således styrka att din bil stod parkerad på parkeringsplatsen vid den aktuella tidpunkten i strid med villkoren för att en framtida domstol ska anse att du är betalningsansvarig för felparkeringsavgiften (för beviskravet, se NJA 1993 s 764).

Vad en parkeringsvakt antecknat i samband med att parkeringsanmärkning har meddelats ska tillmätas ett starkt bevisvärde (NJA 2013 s 711 punkt 7). Om du skulle bestrida felparkeringsavgiften kan således domstolen finna att motparten bevisat att du parkerat bilen i strid med parkeringsvillkoren enbart på grundval av anteckningen parkeringsvakten gjort i samband med att felparkeringsavgiften noterades. En invändning från din sida i form av ett påstående om att felparkering inte skett är inte tillräckligt för att betalningsansvar ska undanröjas (se NJA 2001 s 889). Men i och med att du har förloppet inspelat på film torde det räcka som bevisning (jfr med bevisvärderingen av Högsta domstolen i NJA 2013 s 711).

NJA 2013 s 711 hittar du https://lagen.nu/dom/nja/2013s711.

NJA 1993 s 764 hittar du https://lagen.nu/dom/nja/1993s764.

NJA 2001 s. 889 hittar du https://lagen.nu/dom/nja/2001s889.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare