Överklaga parkeringsböter

Hej!

Parkerade min bil på Landvetter flygplats, hade betalat veckoparkering genom Swedea. När jag skulle hämta bilen har jag fått fyra st boter på vardera 600kr från Hojab. Hade parkerat på fel ställe. Någon skylt att det skulle vara förhyrd parkering av PWG stod ej där jag parkerade. Har kvitto och sms att jag har betalat parkering för en vecka med mitt regnr Kan jag få avdrag på min förbetalda parkering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du bör givetvis bestrida parkeringsboten om du anser att du stod på rätt plats och betalat för dig. Du bör dock samtidigt beakta att det som parkeringsvakten antecknade vid dennes utförande av boten kommer att ha ett starkt bevisvärde i en eventuell rättegång, se NJA 2013 s 711 punkt 7.

Som jag förstår det handlar parkeringsboten om var din bil faktiskt var placerad, inte kring betalning eller någon annan omständighet. Frågan du borde ställa dig själv är vilket bevis du kan framför kring var din bil fanns placerad och varför den stod på ett korrekt och lämpligt ställe. En bild tillsammans med vittnen skulle vara bra bevis som kan hjälpa dig.

I övrigt önskar jag dig lycka till och hoppas du blir av med parkeringsboten.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare