Överklagan av rektors beslut - förskola

Om en rektor på en förskola beslutar att omplacera ett barn som har funktionsnedsättning pga svårigheter att anpassa verksamheten, kan detta överklagas till förvaltningsrätten? I dagsläget har barnet plats på vanlig förskola nära hemmet och en omplacering till specialförskola skulle innebära avsteg från både närhetsprincipen och vårdnadshavares önskemål. Skollag (2010:800), kap 8 Särskilt stöd 9 § gäller för detta barn Erbjudande av plats 14 § Placering vid en förskoleenhet 15 §

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer använda mig av Skollagen (SkolL) för att besvara din fråga.

Kan du överklaga?

För att en rektors beslut ska kunna överklagas till förvaltningsdomstol krävs det avstängning av en elev enligt 5:14, 5:17 eller 5:19 SkolL eller befrielse från skyldighet att delta i obligatoriska inslag i undervisningen enligt 7:19 SkolL, enligt 28:9 SkolL.

I ditt fall föreligger inga sådana omständigheter som gör det möjligt att överklaga till förvaltningsrätten. Däremot kommer jag förklara en annan beslutsfattare som du kan överklaga beslutet hos.

Jag tolkar din fråga som att rektorn har omplacerat ett barn på grund av svårigheter att anpassa verksamheten. En rektor får besluta att särskilt stöd ges i en annan undervisningsgrupp än den som normalt är i, om särskilda skäl föreligger och det grundas på ett åtgärdsprogram enligt 3:9 SkolL, enligt 3:11 SkolL. Därför får rektorn inte göra det på grund av att det är svårt att anpassa verksamheten, utan det ska bero på att det behövs enligt åtgärdsprogrammet i 3:9 SkolL. Däremot skulle det, om skolverksamheten är belastad, kunna motiveras att barnet behöver gå någon annanstans för att åtgärdsprogrammet ska kunna uppfyllas. Det kan även klargöras att det inte strider mot skollagens bestämmelser att en kommun inrättar och driver s.k. resursskolor för elever i behov av särskilt stöd (se Högsta förvaltningsdomstolens dom, HFD 2017:50). Det kan även klargöras att 3:11 SkolL gäller på barn i förskolan enligt 3:6 SkolL.

Ett sådant beslut får överklagas till Skolväsendets överklagandenämnd enligt 28:16 1st 2p SkolL.

Avsteg från närhetsprincipen eller vårdnadshavares önskemål?

I en domstol skulle du säkert framgångsrikt kunna argumentera för att 8:9 SkolL inte uppfylls. Att barnet ska ges det stöd som deras speciella behov kräver är en möjlig argumentation enligt 8:9 1st SkolL. Däremot skulle en företrädare för rektorn kunna argumentera för att rektorn har hjälpt barnet genom omplaceringen. Att argumentera för att barnet borde bo närmare är absolut en möjlig argumentation enligt 8:15 SkolL. 8:14 SkolL handlar mer om erbjudande av plats, det vill säga när man börjar på förskola och blir därför inte aktuell.

Om det inte står i handlingsplanen enligt 3:9 SkolL kan man argumentera för att beslutet inte tagits med rätta skäl, se 3:11 SkolL där det står att beslutet behöver tas enligt 3:9 SkolL.

Vad bör du göra nu?

Min rekommendation är att du bokar tid hos en av våra jurister som kan hjälpa dig med överklagandet. För att ge dig fullständig rådgivning i ett överklagande hade vi behövt mer information om ditt särskilda fall.

Hur man överklagar finns det mer information om på Skolväsendets överklagandenämnds hemsida.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare