FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/02/2022

Överlåtelse av andel av bostad till barn

Hur överlåta 10 procent av min bostad till sonen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår inte i din fråga om det rör sig om en bostadsrätt eller en bostad som du själv äger. Ifall det rör sig om en bostadsrätt gäller enligt 6 kap 1 § Bostadsrättslagen (BRL) att det krävs att man är medlem i bostadsrättsföreningen. Det framgår även av 6 kap 5 § BRL som säger att ifall man vägras inträde i bostadsrättsföreningen är överlåtelsen ogiltig. Vem som kan bli medlem regleras av föreningens styrelse, med iakttagande av föreningens stadgar och bestämmelserna i 2 kap BRL enligt 2 kap 1 § BRL. Enligt 2 kap 3 § BRL gäller att en person inte får vägras inträde ifall personen uppfyller villkoren som uppfylls i stadgarna och föreningen skäligen bör godta personen som bostadsrättshavare.

För att ta reda på om det överhuvudtaget är möjligt behöver du således först ta reda på vad som står i föreningens stadgar om att överlåta till ditt barn.

Överlåtelse mot betalning/gåva

Hur överlåtelsen går till sker på samma sätt som för en bostad som du äger. Det kan ske genom antingen att din son köper en andel eller att du ger sonen andelen i gåva. Vilka formkrav som gäller regleras i 4 kap 1 § Jordabalken (JB). Formkraven enligt 4 kap 1 § JB gäller även vid gåva enligt 4 kap 29 § JB. För att en överlåtelse ska vara giltig krävs enligt 4 kap 1 § JB en köpehandling. Den ska skrivas under av både överlåtaren (Du) och den som tar emot den fasta egendomen (Din son). I köpehandlingen ska köpeskilling (Betalning för överlåtelsen) ingå. Ifall det rör sig om en gåva skriver man 0 kr på köpehandlingen. Vidare ska en förklaring om att du överlåter en viss andel av en specifik bostad ingå. T. ex jag överlåter 10 % av min bostad x (Med noga angiven adress) till Min son (Namn på sonen).

Sammanfattning

För att sammanfatta krävs för en bostadsrätt att din son kan bli medlem i bostadsrättsföreningen. För att ta reda på om det går bör ni ta reda på vad som står i föreningens stadgar. För överlåtelse mot betalning/gåva gäller samma formkrav för en bostadsrätt som en bostad som du äger. Det som står i stycket ovan ska vara med. Om detta är uppfyllt för bostadsrätt eller bostad som du äger så är överlåtelsen giltig och du har överfört 10 % av din bostad till din son.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare