Överlåtelse av andel av fastighet under det taxeringsvärde som belöper på andelen

Jag äger 25% av en fastighet, min lillebror äger 25% och pappa 50%. Jag ska nu lösa ut min lillebror. Till vilket belopp ska jag lösa ut honom för att vi ska slippa skatt? Taxeringsvärdet är 6 miljoner. Kan han ge mig hela sin del i gåva och vi registrerar gåvan och jag ansöker om lagfart?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

I svensk skatterätt gäller, vid överlåtelse av fastigheter, den s.k. huvudsaklighetsprincipen. Denna innebär att en överlåtelse som sker till en köpeskilling vilken understiger taxeringsvärdet anses skatterättsligt, i sin helhet, utgöra en gåva.

För att en överlåtelse i ditt fall skatterättsligt ska anses som en gåva krävs att du köper din brors fjärdedel för mindre än 1 500 000 kr (dvs. en fjärdedel av taxeringsvärdet). Det är givetvis möjligt för din bror att överlåta andelen till dig genom gåva. Överlåts fastigheten genom gåva eller till en köpeskilling vilken understiger 1 500 000 kr försätts du, jämlikt 44 kap. 21 § inkomstskattelagen, i din brors skattemässiga situation. Detta utlöser inga beskattningskonsekvenser vid tillfället för gåvans/köpets fullbordande.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare