Överlåtelse av bostadsrätt genom arv och köp

Hej!

Jag och min bror har ärvt en bostadsrätt av vår far. Vi har nu kommit överens om ett marknadsvärde på 3, 4 miljoner efter kontakt med mäklare. Har försökt räkna på utlösenbelopp och har då räknat med vad vi skulle få per person om vi sålde på marknaden. Har räknat av latent skatteskuld samt latent försäljningskostnad.

Det finns kapitaltillskott på 51000, inköpspris 8500, mäklararvode 60000.

3400.000-51000-60000-8500= 3280500

Vinst 3280500 x 0,22 = 721.710 (skatt)

3.400.000 - 721.710 = 2.678.290 (förs .pris -skatt)

Kostnader för försäljning/innan tillträde. Har räknat mäklarkostnad, kostnad för röj och städ samt för hyror innan tillträdesdag. Städ/röj och hyreskostnad kan givetvis ändras beroende på hur man löser detta och beroende på tillträdesdag. Vad gäller mäklare tog jag en i mellanprisklass på orten (xx)

Kostnader i samband med försäljning.

mäklare 60.000

städ/röj 10.000

hyrorx3 12000

summa 82000

2.678.290-82.000 = 259620 kvar ef

2596290/2 = 1.298.145 = utlösenbelopp

Vad jag förstår skall man upprätta ett köpekontrakt där allt specificeras. Tillträdesdatum skall bestämmas och lägenheten skall vara i beboeligt skick dvs städad - om man inte förhandlat något annorlunda vilket i såfall skall kompenseras tänker jag.

Min avsikt är att ge min bror pengarna direkt även om jag inte kan flytta in direkt och därmed göra arvsskiftet och avsluta alla konton.

Är denna uträkning riktig eller har jag tänkt helt fel?

Tacksam för svar

MVH

Lawline svarar

Uträkningarna ser bra ut. Beträffande mäklarkostnad och städ så finns det egentligen ingen "rätt" summa att dra av när man gör en sådan fiktiv försäljning som ni gör nu. Det viktiga är att ni kommer överens om beloppet.

För att bostadsrätten ska upplåtas till dig behöver du visa att bostadsrätten är överlåten till dig. Avseende den hälft som du har ärvt kan du lämna in en kopia av den registrerade bouppteckningen och testamentet (eller arvskifteshandling), om inte föreningens stadgar säger något annat. Avseende den delen du köper ut från din bror ska du visa upp köpekontraktet.

I det skriftliga köpekontraktet, som ska skrivas under av er båda, ska ni ta med uppgifter om lägenheten (specificera den) och priset. Det finns inga andra krav, men att reglera alla tänkbara situationer som normalt uppkommer är alltid en god idé för att underlätta för både er och föreningen.

Med kopia på arvshandlingar och köpekontrakt kan du ansöka om medlemskap i föreningen.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare