Överlåtelse av hyresrätt

Hej,

Jag och min granne bor på samma trappuppgång i en hyreshus. Min granne ska utvandra från Sverige och hon vill överlåta sin lägenhet till mig för att hennes lägenhet är större än min lägenhet då jag har sökt efter en större lgh länge. Hon själv är inte intresserad av min lägenhet utan min lägenhet blir hyresvärdens tillförfogande för en ny hyresgäst.

Jag och min granne har skickat in en bytesansökan där vi har förklarat att min lägenhet blir hyresvärden tillförfogande och jag tar över min grannes lägenhet. Jag som hyresgäst har skickat in alla handlingar de önskat av mig och de har inga invändningar om mina handlingar. De vill även att min granne skickar in sina handlingar men hon är redan hyresgäst hos samma hyresvärd och de har redan henne i registret men hon är inte intresserad av att ta över någon lägenhet av hyresvärden då hon har utvandrat.

Vilka rättigheter har jag som hyresgäst och ta över min grannes lägenhet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Överlåtelse av hyresrätt:

Huvudregeln vid överlåtelse av hyresavtal finns i 12 kap. 32 § Jordabalken (JB). Enligt denna bestämmelse så får hyresgästen inte överlåta hyresrätten utan hyresvärdens samtycke. Undantag från detta krav finns i 34-37§. Vägras samtycke utan skälig anledning eller att hyresvärden inte ger svar inom tre veckor, får hyresgästen säga upp hyresavtalet.

Byte:

Hyresgästen får överlåta hyreslägenheten genom byte om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Tillstånd ges när hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och det kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden (12 kap. 35 § JB). Exempel på beaktansvärda skäl är när en växande familj behöver större bostad eller när hyresgästens ekonomiska förhållanden ändrats väsentligt och denne vill ha en mindre lägenhet. Med byte avses de situationer där en hyresgäst avstår sin hyresrätt för att erhålla en annan hyreslägenhet. För att ha rätt att byta bostad krävs även att du har ett löpande förstahandskontrakt.

I ditt fall anger du att din granne ska eller redan har utvandrat. Eftersom hon då inte har något intresse av att ta över din lägenhet verkar det som att det inte handlar om ett byte utan om en överlåtelse. Överlåtelse kräver, som ovan sagts, hyresvärdens samtycke. Du bör därför kontakta eran hyresvärd och förklara situationen och be om hyresvärdens samtycke.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare