Överlåtelseförbud vid gåva av fastighet

Jag undrar om man kan skriva i ett gåvobrev som säger att gåvan är belagd med överlåtelseförbud (enligt utsökningsbalken 1981:774) och att det innebär att gåvan inte får utmätas (av kronofogden). Gåvan är förskott på ett arv. Arvet är en större summa kontanter (bankmedel). Jag undrar också om överlåtelseförbudet innebär några inskränkningar eller andra nackdelar om hur gåvotagaren får utnyttja gåvan.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Den fråga du ställt har kommit under Högsta Domstolens bedömning i NJA 2010 s. 390. Högsta domstolen konstaterar att en föreskrift om överlåtelseförbud vid köp endast gäller parterna emellan, men att sådan vid gåva gäller även mot köparens borgenärer. Då fastighet överlåtits genom gåva med överlåtelseförbud kan den därför i enlighet med 5 kap. 5 § första stycket utsökningsbalken, UB, inte utmätas.

Vad gäller din andra fråga om huruvida överlåtelseförbudet innebär några inskränkningar eller andra nackdelar om hur gåvotagaren får utnyttja gåvan, är svaret beroende av hur överlåtelseförbudet är formulerat och om gåvogivaren, för det fall överlåtelseförbudet överträds, vill göra någon påföljd gällande.

Hoppas du fått svar på dina frågor

Lawline RådgivareRådgivare