FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2021

Påföljd vid smitning från olycka på parkering

Hej!

Stötte i en parkerad bil vid gatuparkering för några månader sen. Det var en stressig situation, jag och medpassagerare gick ut och kollade då vi märkte att något hänt och såg en repa i lacken på den andra bilen - som vi dock bedömde att vi inte åsamkat då vi inte såg något på den andra bilen. En man satt på en bänk i närheten. Vi stressade vidare (bilen kvar) och glömde saken.

Några månader senare får vi ett meddelande om att vår bil varit inblandat i en olycka. Det visar sig att de bedömt det som att vi orsakat skadan och dessutom har ett vittne (han på bänken).

Det blir alltså förmodligen ett fall av smitning. Jag förstår i efterhand att vi borde agerat annorlunda och t ex frågat vittnet. Själv tänkte jag tvärtom att då han inte sa något borde det inte ha varit vi som skrapade...

Vi dokumenterade ingenting, lämnade inget meddelande osv då vi inte förstod att vi orsakat skadan.

Vad blir den troliga följden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag är lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL).

Smitning som brott
Som vägtrafikant gör man sig skyldig till smitning om man, efter att man varit del i uppkomsten av en trafikolycka, inte uppger namn eller hemvist eller ger upplysningar om händelsen i fråga. Begreppet trafikolycka innefattar även parkeringsskador, vilket här är fallet. Påföljden för smitning är böter eller fängelse i högst sex månader (5 § TBL).

Kravet på uppsåt
Ett krav för att kunna dömas för smitning är emellertid att man agerat med uppsåt. Detta innebär att man smitit från platsen för att undvika påföljd. Man har alltså varit medveten om att olyckan/skadan skett och därför avvikit. Detta uppsåtskrav är emellertid rätt så lågt ställt. Högsta domstolen (HD) har uttalat sig gällande kravet på uppsåt för parkeringsskador i rättsfallet NJA 1984 s. 659. HD nämner att för såvida man inte insett att en trafikolycka de facto inträffat, krävs att man åtminstone varit medveten om risken för att en olycka inträffat och att det kan antas att man ändock skulle ha avvikit i det fallet att man skulle ha vetat att en olycka inträffat.

Bedömning av situationen
Det är svårt att ge en exakt bedömning på hur det kommer att resultera i det enskilda fallet. Ni har, vad jag förstår, inte ett "verkligt" uppsåt. Av vad frågan framgår var det inte fråga om en medveten smitning och således inget ni gjorde med flit. Emellertid är det lågt ställda uppsåtskravet sannolikt uppfyllt med tanke på att ni märkte att något hade hänt och därefter gick ut och kollade samt vid det tillfället såg en repa på bilen. Den troliga följden kan således bli böter för smitning.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare