FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/10/2021

Påföljder av olovlig körning

Hej,

Jag har inget körkort men körde min väns bil i en kort strecka bara, blev stoppad av polisen. Vad kommer hända nu? Och vad kommer jag få för straff?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du uppger i din fråga relativt knapphändig information, men jag ska göra mitt yttersta för att besvara din fråga utifrån de omständigheter som presenterats. Jag kommer i mitt svar att utgå ifrån att du är över 18 år.

Vad kan du få för straff?

För att få köra bil krävs att man har körkort (2 kap. 1 § körkortslagen). Eftersom du utan körkort uppsåtligen kört bil, har du gjort dig skyldig till olovlig körning. Du kan därför dömas till böter (3 § lag om straff för vissa trafikbrott).

Om brottet däremot är grovt kan straffet istället bli fängelse i högst 6 månader. För att brottet ska betraktas som grovt ska du antingen haft körkort som återkallats, begått brottet vanemässigt, eller att brottet av annat skäl ses som grovt (3 § lag om straff för vissa trafikbrott).

Beroende på om brottet är av normalgraden eller grovt kan du m.a.o. dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader.

Vad händer nu?

Det är svårt för mig att ge ett exakt svar på vad som kommer hända nu. Vid utredning och hantering av brott är mångt och mycket en bedömningsfråga som åklagaren tar ställning till. Eftersom jag inte vet så mycket om din situation kan jag bara ge dig ett allmänt hållet svar.

När ett brott begås så inleds en förundersökning (23:1 RB). Det innebär att brottet utreds, och att polis och åklagare försöker fastställa om man kan väcka åtal. Om det finns tillräckligt med bevis ska åklagaren väcka åtal (20 kap. 6 § RB), men om det är brist på bevis kommer förundersökningen troligtvis läggas ner och åtal kommer då ej väckas (23 kap. 4 § stycke 2 RB).

Om åklagaren kommer fram till att det är bevisat att du har begått brottet finns det alternativ till att väcka åtal. Ett alternativ är att åklagaren meddelar strafföreläggande, vilket då ersätter rättegång. Du måste då erkänna brottet och acceptera straffet (48 kap. 1-4 § RB). Ett annat alternativ för åklagaren är att besluta om åtalsunderlåtelse, vilket innebär att åtal och rättegång inte aktualiseras (20 kap. 7 § RB). Både vid strafföreläggande och åtalsunderlåtelse kommer brottet att registreras i brottsregistret (3 § lag om belastningsregister).

Framtida konsekvenser

Om du i framtiden vill ta körkort ska du ansöka om körkortstillstånd. När transportstyrelsen gör en prövning för att bevilja dig sådant tillstånd kan en fällande dom tala emot att du är lämplig som förare. Om du döms för olovlig körning kan m.a.o. ett framtida försök att skaffa körkort kompliceras.

Sammanfattning

Du har gjort dig skyldig till olovlig körning, och riskerar att dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader beroende på om brottet är grovt eller inte.

En förundersökning kommer att inledas, som antingen kommer resultera i åtal eller att förundersökningen läggs ner. Åklagaren kan eventuellt besluta om strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse istället för att inleda rättegång.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Om du har vidare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare