Påföljder vid säljarens dröjsmål

Hej vad har jag för rättigheter om jag beställt en måttbeställd dörr av ett företag.

6 månader sedan jag beställde men ej dykt upp än.

Skulle va 8 veckors leverans.

Fick köpa en annan dörr och montera.

Har jag rätt till ersättning osv

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar presumera att du köpte dörren i egenskap av privatperson, en konsument vilket resulterar till att konsumentköplagens, KKL, bestämmelser blir tillämpliga (1 § KKL).

En måttbeställd dörr som tillverkas efter ditt önskemål omfattas av lagen, om det inte är du som beställare som tillhandahåller en väsentlig del av materialet för dörren (2 § KKL). Lagen är tvingande till konsumentens förmån vilket innebär att avtalsvillkor i jämförelse med lagens bestämmelser som är till nackdel för konsumenten inte gäller (3 § KKL). En vara ska levereras enligt avtalad tid, och om tidpunkt inte avtalas ska det ske utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter att avtalet ingicks (5 § KKL). Säljaren anses vara i dröjsmål om varan inte avlämnas eller inte avlämnas i tid och att det inte beror på köparen (9 § KKL). Att leveranstiden skulle vara på åtta veckor men att du ännu inte fått dörren sex månader senare är ett dröjsmål vilket aktualiserar påföljder.

Påföljder

Vid dröjsmål som beror på säljaren har köparen rätt att hålla inne på betalningen, kräva att säljaren fullgör köpet, häva köpet, samt kräva skadestånd (10 § KKL).

Det framgår inte om du har betalat för dörren ännu eller ej. Om du inte har betalat ännu har du rätt att hålla inne så pass mycket av betalningen för att ge dig en säkerhet (11 § KKL).

Du kan även kräva att företaget fullgör köpet genom att kräva en ny dörr om den du beställde t.ex. försvunnit i leveransen eller liknande, under förutsättningarna att det inte utgör ett hinder för säljaren (12 § första stycket KKL). Däremot förlorar du rätten till detta om du väntar orimligt länge med att framställa kravet (12 § andra stycket KKL). Om säljaren gett dig en befogad anledning att tro att fullgörelse av köpet kommer ske och att du av den anledningen väntat med att kräva fullgörelse är det en omständighet som beaktas vid bedömning kring "orimligt lång tid". Likadant gäller om säljaren gett intrycket att inte fullgöra köpet utan påminnelse eller uppmaning, då det förväntas en snabbare reaktion av dig som köpare att framställa krav på detta.

Hävning av köper får ske om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för dig (13 § KKL).

Du som köpare har rätt till skadestånd för den skada du lidit p.g.a. säljarens dröjsmål så länge säljaren inte kan visa att dröjsmålet beror på ett hinder utanför dennes kontroll som hen skäligen inte kunde förväntas ha räknat med (14 § första stycket KKL).

Både meddelande om hävning och skadestånd ska lämnas inom skälig tid (15 § KKL). Skälig tid är ingen tid bestämd i dagar eller månader utan lagens förarbeten föreskriver att säljaren får tåla att köparen har en lång tid på sig att reklamera en vara, förutom fel som köparen kan märka vid en ytlig granskning av varan. En vara som inte har avlämnats enligt avtalad tid kan då jämföras med "en ytlig granskning".

Sammanfattning

Du har beställt en dörr som skulle ta åtta veckor att leverera men som ännu inte levererats till dig sex månader senare. Det framgår som sagt inte om du redan har betalat för dörren eller om betalning ska ske när dörren väl blivit levererad. Förseningen utgör ett dröjsmål från säljarens sida och påföljderna ovan redovisat kan aktualiseras under vissa förutsättningar. Däremot är det tveksamt att ett meddelande om hävning eller skadestånd anses ske inom skälig tid, då med hänsyn till förarbetenas uttalanden skulle skälig tid anses vara i samband med att dörren inte levererades inom den avtalades leveranstiden på åtta veckor. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till säljaren och förklara att du ännu inte fått dörren och fråga vad dröjsmålet beror på och förklara att du p.g.a. dröjsmålet behövt köpa en annan dörr för att förhoppningsvis få kompensation genom företagets goda vilja, då meddelande om hävning eller skadestånd sannolikt inte är inom skälig tid enligt konsumentköplagens regler.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare