Påminnelse till fängslad gäldenär = preskriptionsavbrott?

Jag har en mycket brokig bakgrund och har suttit i fängelse i 12år effektiv tid. Jag har numera arbete och sköter mig. När jag kom ut så började inkassobolag att höra av sig med skulder som är jättegamla. Jag kollade då upp lite vad som gäller kring preskription av skulder och såg att det var mellan 3 och 10år. Jag har under hela den tid jag varit i fängelse inte fått några kravbrev sända till mig. Jag fick lära mig när jag kollade upp saker att det räknas som preskiptionbrott om inkassobolaget skickat ett visst antal påminnelser till den adress man är skriven på om man inte kan ge en vettig förklaring till att man ej kunnat bli nådd av denna post, vilket jag kunnat ge. När jag skickat in svar till inkassobolag och påpekat detta så har man i allmänhet inte svarat och om man svarat så har man trots mitt påpekande hänvisat till att man skickat ut påminnelser utan att ta hänsyn till det fakta som jag upplyser dom om. Så nu undrar jag vad som gäller. Dom ska tydligen vara tvungna att bevisa att jag trots allt mottagit deras påminnelser, stämmer det? Vad kan jag i så fall hänvisa till för något när de försöker driva in skulder som är jättegamla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Kul att höra att det ordnat upp sig för dig, självklart ska inga gamla skulder få förstöra det. Preskriptionstiden är 10 år, 3 år om det rör "en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk." (2 § preskriptionslagen).

I NJA 2016 s. 332 har Högsta domstolen uttalat att om borgenären har sänt två kravbrev till en adress där gäldenären har anledning att bevaka sin post är detta normalt tillräckligt som bevis om att preskriptionen har avbrutits. När man sitter i fängelse så har man inte möjlighet att överse sin post och därmed räknas inte deras påminnelseavgifter som preskriptionsavbrott. Detta bör du förklara i ett email till inkassobolaget och kräva att de annullerar dina skulder.

Det kan uppstå problem om de inte fått möjlighet att få reda på att du varit fängslad. Då kan du behöva betala. Om de däremot har fått ett brev om att du varit fängslad eller på annat sätt kan förväntas ha tagit del av denna information, så tycker jag att du har ett mycket starkt argument för att inte behöva betala skulderna och då bör du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten om det inte lönar sig att skriva till inkassobolaget direkt. Om det kommer till detta steg rekommenderar jag att du tar hjälp av vår juristbyrå. Alla dessa kostnader täcks av motparten om de förlorar och av din försäkring om den innehåller rättsskydd, vilket du kan kolla med ditt försäkringsbolag.

Tveka inte att höra av dig till oss igen! För de allra viktigaste frågorna kan jag rekommendera vår expresstjänst, så får du garanterat snabbt svar. Hoppas svaret är till hjälp och stort lycka till.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare