Parkeringstillstånd för rörelsehindrade

Vart och hur får jag ett handikappstillstånd?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Regler om parkeringstillstånd hittar du i trafikförordningen, här.

Ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade kan utfärdas till både rörelsehindrade som själva kör fordonet, samt till rörelsehindrade som behöver hjälp av förare utanför fordonet. För att ett tillstånd skall kunna utfärdas krävs att sökanden har ett varaktigt funktionshinder som innebär väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand, Trafikförordningen 5:8.

Ansökan om tillståndet görs hos kommunen där sökanden är folkbokförd. Om sökanden inte är folkbokförd i Sverige görs ansökan i kommunen där sökanden vistas. Parkeringstillståndet gäller i hela Sverige.

Vill du veta mer om hur ett tillstånd används eller vad tillståndet ger dig för rätt rekommenderar jag att du kontaktar transportstyrelsen eller kommunen där du ansöker om parkeringstillståndet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare