Påverka elpriset i hyresrätt

Får bostadsrättsföreningar bestämma elpriset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är om bostadsrättsföreningen kan bestämma elpriset. Svaret här är lite beroende på. Tillvägagångssättet för att tillhandahålla el kan nämligen variera. En möjlighet är att hyresgästerna själva får vara kunder hos elbolaget. En annan är att hyresvärden är kund hos elbolaget och fakturerar sina hyresgäster. Utifrån din fråga tolkar jag det som att du är intresserad av svaret på andra alternativet.

Hyresvärden är kund hos elbolaget

Detta går under benämningen kollektiv mätning. Hyresvärden har ingått ett avtal med elbolaget och har installerat undermätare i varje lägenhet för att mäta elen för att sedan fakturera förbrukningen. Du som hyresgäst kan då inte byta elbolag.´

Vad du har för möjligheter att påverka priset

Priset för el i hyresrätt är inte reglerat i hyreslagen. Om du inte kommer överens med hyresvärden angående priset rekommenderar jag dig att istället att anmäla tvisten till allmänna reklamationsnämnden eller ta kontakt med hyresnämnden.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Melina PapadopoulosRådgivare