Permanent uppehållstillstånd på anknytning samt krav för svenskt medborgarskap

Hej, jag undrar vad som gäller i nuläget ang. permanent uppehållstillstånd och medborgarskap för någon som är gift med en svensk medborgare? Min make kommer från Marocko och bor med mig i Sverige sedan september i fjol, han fick tillfälligt uppehållstillstånd i augusti 21 (2 år tillfälligt uh). Vi är gifta sedan januari 20. Jag undrar också om ny migrationslagstiftning kommer att gälla retroaktivt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av Utlänningslagen (2005:716), förkortat “UtL”, samt Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap, förkortat “MedbL”. Jag förstår det även på din fråga som att din make fick tillfälligt uppehållstillstånd baserat på anknytning, att ni var gifta, och kommer utgå från det i mitt svar.

Rektroaktiv migrationslagstiftning
Utgångspunkten är att lagstiftning inte tillämpas retroaktivt. Däremot om migrationslagstiftningen ändras under tiden din make har uppehållstillstånd så är det den nya lagstiftningen som ska tillämpas när det prövas om hans uppehållstillstånd ska förlängas eller göras permanent efter 2 år, inte den lagstiftningen som var aktuell när han först beviljades uppehållstillståndet.

Permanent uppehållstillstånd via anknytning
Uppehållstillstånd ska enligt 5 kap. 3 § 1 st 1p. UtL ges till en utlänning som är make till någon som är bosatt i Sverige (du), det är på denna grunden jag antar att din make beviljades uppehållstillstånd. Enligt 5 kap. 3 g § 2st. gäller det i två år och enligt 3 st. får han beviljas ett nytt tidsbegränsat uppehållstillstånd på två år om förhållandet kvarstår. Enligt 4 st. får en ansökan om permanent uppehållstillstånd beviljas när giltighetstiden för tillståndet löpt ut om utlänningen haft tidsbegränsat uppehållstillstånd i minst tre år och förutsättningarna för det tillfälliga uppehållstillståndet kvarstår samt de särskilda kraven i 5 kap. 7 § är uppfyllda.
5 kap. 7 § UtL säger att ett permanent uppehållstillstånd får beviljas endast om utlänningen kan försörja sig och det med hänsyn till utlänningens förväntade levnadssätt inte råder tveksamhet om att ett permanent uppehållstillstånd bör beviljas. Med det sista avses främst kriminell aktivitet eller liknande.

För att sammanfatta denna delen: din make kan beviljas permanent uppehållstillstånd om han har haft tidsbegränsat i tre år, ert förhållande som gifta kvarstår, han kan försörja sig och det med hänsyn till hans förväntade levnadssätt inte råder tveksamhet om att han bör beviljas permanent uppehållstillstånd. Ansökan för detta ska göras när tiden för ett tillfälligt uppehållstillstånd löper ut.

Förvärv av svenskt medborgarskap
Enligt 11 § MedbL kan din make efter ansökan beviljas svenskt medborgarskap (naturaliseras) om han har
1. Styrkt sin identitet
2. Fyllt 18 år
3. Permanent uppehållstillstånd i Sverige,
4. Hemvist här i landet sedan 5 år och
5. Haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt

Om dessa kraven inte är helt uppfyllda kan sökanden ändå, via 12 § MedbL, beviljas medborgarskap om
1. Sökanden tidigare varit svensk medborgare
2. Sökanden är gift eller sambo med en svensk medborgare, eller
3. Det annars finns särskilda skäl till det.

Dispens kan med andra ord enligt 12 § ges för rekvisiten i 11 §.
Något som kan nämnas är att enligt gällande praxis angående 12 § kan en utomnordisk medborgare som är gift med en svensk medborgare i regel naturaliseras efter tre års hemvist om äktenskapet varat i två år och den svenska medborgaren innehaft medborgarskapet under de senaste två åren. Detta framgår bland annat av Migrationsöverdomstolen i deras dom MIG 2007:28. Med andra ord kan din make försöka ansöka om medborgarskap efter redan tre år. Beslutsmyndigheten kan dock ställa upp andra villkor och ytterliggare förutsättningar för ett bifall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare