Person vägrar lämna min lägenhet - vad kan jag göra?

Jag är god man för en person och behöver råd: P (min huvudman) bor i en hyresrätt och lovade en vän (X) att sova där några nätter. Nu har det gått ca 3 månader och X vägrar att flytta ut. P har vid ett flertal tillfällen sagt till att X ska flytta ut. X har "tagit över" P:s sovrum så att P får sova på soffan. X hade en nyckel men har slarvat bort den. Det finns inget avtal skrivet och X är inte skriven på P:s adress. Hyresvärden kan inget göra - jag har talat med dem. Vad händer om *någon" ställer ut X:s saker på trottoaren och byter lås? Mycket tacksam för råd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det inte finns något hyresavtal har X inget besittningsskydd. Även om X skulle klassas som en inneboende finns det inget besittningsskydd för en inneboende och därför ingen rätt för X att bo kvar i bostaden efter att P har sagt åt X att lämna lägenheten (12 kap 45. § 3:e punkten Jordabalken).

Kan X ha gjort sig skyldig till brott?

När en person vägrar att lämna ens bostad kan det utgöra hemfridsbrott (4 kap. 6 § Brottsbalken). Detta gäller även om P först har släppt in X i bostaden. Genom att X olovligen kvarstannar kan det utgöra brott och för detta kan X dömas till böter.

Vad kan ni göra i den här situationen?

Som förstahandshyresgäst ansvarar man själv över vilka man släpper in i lägenheten och eventuellt hyr ut lägenheten till. Därför finns det begränsade möjligheter för hyresvärden att göra något i det här fallet, eftersom inget avtal finns mellan X och hyresvärden. Det ni kan göra istället är att dels göra en polisanmälan (detta gör ni genom att ringa till 114 14), dels kan ni vända er till kronofogden för att begära handräckning. Kronofogden kan genom en ansökan om verkställighet hjälpa er att avhysa personen från bostaden. Se mer på deras hemsida här

Hur ska ni göra med sakerna och låset?

Eftersom P inte är ägare till de saker X har lämnat hos P har ni egentligen ingen rätt att t.ex. slänga, sälja eller göra er av med grejerna, detta kan utgöra egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § Brottsbalken). Även byte av låset skulle kunna utgöra egenmäktigt förfarande eftersom det skulle hindra X's besittning till sina saker, även om det i det här fallet är lite långsökt. Jag skulle därför rekommendera er att i första hand vända er till polisen och kronofogen för att se vilken hjälp ni kan få från dem.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Evelina OlssonRådgivare