Polisen och meddelarfrihet

Hej

Jag undrar var jag kan hitta information om polisen och dess meddelarfrihet.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Generellt

Det finns ingen lag eller bestämmelse i någon lag som direkt reglerar meddelarfrihet för poliser. Vad man kollar på är meddelarfriheten för alla människor vilket stadgas i Tryckfrihetsförordningen, TF, och Yttrandefrihetsförordningen, YGL.

Grundbestämmelserna för meddelandefrihet finner man i 1 kap. 1 § TF som säger att varhe medborgare har rött att meddela uppgifter i vilket ämne som helst. Det finns undantag som framgår av TF. Undantag till meddelarfriheten framgår av bland annat 7 kap. 22 § TF och ett exempel om man gör sig skyldig till brott rörande rikets säkerhet.

Övrigt

Information utöver TF och YGL går att finna på myndigheters hemsidor och liknande. Det finns fler ställen men de går inte alla att lista så man får söka på meddelarfrihet för poliser och läsa mer om man inte nöjer sig med TF och YGL.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare