FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/06/2023

Positiv särbehandling pågrund av kön?

Hej! Företaget som jag jobbar åt är verksamt inom en mycket mansdominerad bransch. Vårt jämställdhetsmål är att representera den Svenska befolkningen utifrån kön/ursprung och idag är vi extremt långt ifrån att nå detta mål. Vi funderar på hur vi som arbetsgivare kan göra oss mer attraktiva för de grupper som är underrepresenterade. Skulle det vara ett brott mot diskrimineringslagen att t.ex. upprätta en policy att den som genomgått missfall får rätt till att, vid behov, vara ledig en tid med bibehållen lön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Mycket bra att ni stävar efter en vidstäckt jämställd arbetsplats. Jag tolkar frågan som du undrar om det är diskriminering att införa en policy till fördel för kvinnor. Jag kommer därför att utgå ifrån diskrimineringslagen (DL) vid besvarande av frågan.

Arbetsledning:

Rätten att leda och fördela arbetet ligger inom arbetsgivarens arbetsledningsrätt. Detta kan inskränkas om beslutet exempelvis strider mot diskrimineringslagstiftning.

Positiv särbehandling:

Enligt 1 kapitel. 1 § DL framgår att en av diskrimineringsgrunderna är kön. Av 1 kapitel. 4 § DL är direkt diskriminering förbjuden. Det innebär att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation om missgynnandet har samband med bland annat kön.

Enligt 2 kapitel. 1 § DL är arbetstagare och arbetssökande inom den skyddade personkretsen som lagen tillämpas på. Däremot gäller inte skyddet om det enligt 2 kapitel. 2 § DL är frågan om en positiv särbehandling. När det gäller positiv särbehandling är detta allmänt tillåtet om diskrimineringen sker i ett led att främja jämställdhet mellan kvinnor och män. I detta fallet torde ledigheten falla inom denna paragrafen.

Slutsats:

Att införa ledighet med bibehållen lön för arbetstagare som exempelvis genomgått ett missfall faller inom arbetsgivarens arbetsledningsrätt. Om detta sker i ett led att främja jämställdhet mellan kvinnor och män ses det som positiv särbehandling och strider ej mot diskrimineringslagen. Mitt råd är däremot att stämma av med eran eventuella arbetsgivarorganisation eftersom du enbart givit ett exempel på vad ni vill införa för jämställdhetspolicy så att företaget inte hamnar i trubbel i de konkreta situationerna.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare