FrågaPROCESSRÄTTDomstol06/05/2015

Prejudicerande domar

Är alla domar från Högsta domstolen prejudicerande? Hur vet man när en dom är ett prejudikat? Kan vissa rättsfalls domar frångå tidigare prejudikat?

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga!

Ja, i princip alla domar från Högsta domstolen är prejudicerande. Att en dom är prejudicerande innebär att dess domar ska vara vägledande för underinstanserna. Domarna från Högsta domstolar publiceras i Nytt juridiskt arkiv (NJA). Där förses de med ett nummer där "NJA" ingår. Om du därför läser en dom med ett "NJA-nummer" innebär detta att det är en dom från Högsta domstolen och således att domen är prejudicerande.

Högsta domstolen kan välja att ta upp ett mål trots att det redan finns ett prejudikat avseende det målet, alltså att ett liknande fall redan avgjorts i Högsta domstolen. Detta kan bero på att domstolen vill ändra sitt prejudikat. Genom att ta upp ett liknande fall på nytt kan alltså domstolen avgöra fallet på ett nytt sätt oberoende av hur de avgjorde det tidigare fallet. Det senare fallet får då prejudikatverkan och det förra fallet tappar sin prejudikatverkan. Detta innebär att underinstanserna från och med då bör förhålla sig till den senare domen från Högsta domstolen och inte till den tidigare. Därför kan alltså vissa rättsfalls domar frångå tidigare prejudikat i Högsta domstolen. Denna typ av situationer regleras i 3 kap 6 § i rättegångsbalken. Underinstanserna bör inte frångå Högsta domstolens prejudikatdomar, men får göra detta förutsatt att de har bra skäl till detta. Se begreppet prejudikat för dess exakta betydelse.

Hoppas du fått hjälp av mitt svar.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare