Preskription av arv - Vad gäller?

En kompis har nyligen blivit kontaktad av en äldre person som uppger sig "sannolikt" vara släkt; att hans far (som dog 1999) eller farbror (dog 1984) är hans biologiska far, dvs. med andra ord uppger sig personen vara en potentiell halvbror. Grunden för påståendet är att personen (på något oklart sätt) säger sig ha låtit utföra en DNA analys av hans fars systers DNA (också död sedan ett antal år)! Det är högst oklart på vilket sätt och med vilken rätt han fått tillgången till systerns DNA- om påståendet nu öht är sant. Den äldre personen önskar få kontakt. Men min kompis undrar först och främst om det finns någon risk att personen kan komma att framföra anspråk på arv etc.? Någon kallelse av kända eller okända arvtagare skedde aldrig i samband med arvskiftena efter min kompis far eller hans mor (som också dog för några år sedan). Helt enkelt pga att familjen aldrig hört talas om att det skulle kunna finnas några barn utanför äktenskapet. Är ev. arvsanspråk preskriberade? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Jag tolkar ditt ärende enligt följande. Du undrar om en person som genom DNA-teknik har fått reda på att denne är bröstarvinge till avliden person, vars frånfälle skedde för över 20 år sedan, kan göra anspråk på den tidigare kvarlåtenskapen. Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är ärvdabalken (ÄB).

I 16 kap. 2 § ÄB sägs att kan det, när bouppteckning förrättas, inte utrönas huruvida arvinge finns som före Allmänna arvsfonden eller före eller jämte annan känd arvinge är berättigad till arv, ska Skatteverket, på anmälan av den som har boet i sin vård eller då förhållandet annars blir känt, utan dröjsmål kungöra arvfallet i Post- och Inrikes Tidningar, med uppmaning till okända arvingar att göra sin rätt till arvet gällande inom fem år från den dag då kungörelsen var införd i tidningen. Detta gäller också om det vid bouppteckningen finns kännedom om arvinge men det saknas kunskap såväl om arvingens namn som om hans eller hennes vistelseort. Motsatsvis innebär det sistnämnda att om det inte finns någon kunskap om arvinge som är okänd till namnet, vilket såvitt jag förstår är (var) fallet här, föreligger ingen skyldighet att göra en anmälan till Skatteverket.

Bestämmelsen ovan tar alltså sikte på de fallen när det finns vetskap om okända arvingar. Vidare ska noteras att tiden räknas från den dagen då kungörelsen sker gäller som utgångspunkt. Inte från dagen för den avlidnes frånfälle. Men detta är egentligen oväsentligt eftersom ingen som helst kunskap har funnits om personen som numera utger sig för att vara din kompis halvbror. Under alla omständigheter inträder dock preskription gällande anspråk på arv senast efter tio år, vilket följer av 16 kap. 4 § ÄB. Det korta svaret på din huvudsakliga fråga lyder därför att vederbörande inte kan rikta några kvar mot din kompis eller andra tidigare dödsbodelägarna, vilket beror på den långa tid som har förflutit sedan dödsfallen. Preskription har nämligen inträtt.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare