Preskription av fordran

Fick precis en faktura från Transportstyrelsen som är daterad hösten 2013, dvs snart fyra år sedan. Måste jag betala den eller är den preskriberad?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om preskription, det vill säga när man ej längre kan göra gällande en fordran, återfinns i Preskriptionslagen (1981:130). Enligt 2 § Preskriptionslagen så är den allmänna preskriptionen 10 år lång, och att trafikverket väntar 4 år med att sända sin faktura är således endast opraktiskt och jobbigt för dig, men alltså tyvärr fortfarande giltigt.

Då trafikverket är en myndighet, är ej regeln om konsumentpreskription i 2 § 2 st. Preskriptionslagen tillämplig, denna hade gett en preskriptionstid på tre år och fakturan hade därför kunnat bestridas.

Jag hoppas jag kunde vara till hjälp, har du fler frågor är du välkommen att vända dig till Lawline igen!

Mvh

Björn GunnarssonRådgivare