Preskription av fordran och indrivande av skuld

Hej

Va lång tid efter en husförsäljning kan jag begära min del juridiskt ? Sålde vårt gemensamma hus men den andra parten ansåg trpts 50% ägande att jag inte hade rätt till 50% av försäljningsvinsten utan tog pengarna själv. Försökt att prata ang detta men personen i sig anser att allt gått rätt till och jag är inte berättigad en krona av vår försäljning.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ägde ni lika andelar av huset som såldes och den andra personen inte tillhandahållit dig din andel, har du en fordran på den personen. Denne är alltså skyldig dig din andel.

Det enklaste sättet att indriva skulden är att du kontaktar Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande (se 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall du gör detta, kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden (t.ex. med motiveringen att personen inte har lånat några pengar), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. I det fall du har skriftlig dokumentation om ägandet av fastigheten, som visar på att du äger hälften, är det inte särskilt troligt att motparten väljer att bestrida skulden. Bestrider denne ändå skulden, bör du kunna uppfylla de beviskrav som åligger dig i en eventuell tvist.

I ansökan om betalningsföreläggande ska du bland annat specificera hur mycket pengar det rör sig om, samt grunden för kravet (det vill säga att din vän har lånat pengar). Mer information om betalningsföreläggande, liksom blankett för ansökan, hittar du på Kronofogdens hemsida.

Huvudregeln är att en fordran (skuld) preskriberas 10 år efter dess tillkomst. Dessa tidsfrister gäller så länge inget preskriptionsavbrott skett (2 § preskriptionslagen). Preskriptionsavbrott innebär att skulden erkänns på något sätt. Att borgenären skickar en påminnelse om betalningskrav ses som ett preskriptionsavbrott (5 § preskriptionslagen). Om preskriptionen avbrutits börjar en ny preskriptionstid att löpa från dagen för preskriptionsavbrottet (6 § preskriptionslagen).

Du kan alltså vänta i tio år från försäljningen, innan du begär dina pengar.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare