Preskriptionsfrist vid fel i fastighet

köpte en fastighet 2006 . men nu börjar vi misstänka att det finns något miljögift . Vid ett häftigt regnfall luktade det diesel i avloppen i källaren. Fastigheten ligger ute på landet, har det har bedrivets jobb bruk och djurhållning. Min fråga är nu hur länge har säljaren ansvar för en sådan sak om det skulle visa sig att det finns något nergrävt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör ett fel i en fastighet varför jag kommer att använda mig av jordabalken (JB) och till viss del preskriptionslagen (PreskL) i mitt svar till dig.

Den typ av fel du beskriver i din fråga kan vara ett så kallat dolt fel, det vill säga ett sådant fel som inte är upptäckbart för köparen (4 kap. 19 § JB). Dolda fel ansvarar i regel säljaren för. Jag noterar dock att du köpte fastigheten 2006. Detta är problematiskt eftersom anspråk på fel i fastighet preskriberas tio år efter det att köparen tillträtt fastigheten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan (4 kap. 19 b § JB). Ett preskriptionsavbrott kan ske på flera sätt, exempelvis genom ett skriftligt krav om ditt anspråk till säljaren (5 § punkt 2 PreskL). Men, så vitt jag förstår din fråga upptäckte du felet nu, det vill säga efter tio år har passerat, varför jag antar att något preskriptionsavbrott inte skett.

Min bedömning är att du inte kan göra gällande dolt fel i fastigheten eftersom preskriptionsfristen om tio år är passerad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare