Preskriptionstid hos Kronofogdemyndigheten

Hej!

Om man skrivit på delgivningskvitto och skickat in till kfm, kommer skulden då aldrig preskriberas eftersom man "erkänt" skulden?

Lawline svarar

Hej!

En skulds skulds preskription har ingenting att göra med huruvida man erkänt skulden eller inte. Skulden kan alltså fortfarande preskriberas. Preskriptionstiden börjar dock om i och med att saken hamnat hos Kronofogdemyndigheten (5 och 6 § PreskrL). Om ingen annan preskriptionstid avtalats, preskriberas fordringen därför efter tre år om man är konsument i förhållande till den man är skyldig, och annars efter tio år (2 § PreskrL).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare