Preskriptionstid skuldebrev

Hej! Jag har en skuld till min pappas dödsbo som gäller ekonomisk hjälp mellan år 1984till år 2000. Min pappa har aldrig krävt återbetalning, men jag skrev under ett papper där skulderna är specificerade. Detta gjorde jag år 2004. Nu undrar jag om mina 2 syskon kan kräva att skulden dras från boupptäckningen och om det ev. finns någon preskriptionstid för denna skuld. Vänligen.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionslagen blir aktuell i ditt fall. Där framgår av att en skuld preskriberas efter 10år, om inte preskriptionsavbrott skett. Då det framgår att din pappa aldrig krävde tillbaka pengarna verkar ett sånt preskriptionsavbrott aldrig skett. Detta innebär att skulden är preskriberad, och du är således inte skyldig att betala den.

Dina syskon kan således inte kräva att din skuld dras av från ditt arv, vilket de dock hade haft rätt att göra om preskription inte skett.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare