Preskriptionstiden för grovt förtal

Hej, vad är preskribitionstiden för grovt förtal? Och kan det röra sig om ett annat brott utöver grovt förtal ifall någon offentligt sprider falska rykten om att en person är en våldtäktsman (ej dömd) som gör att den personen mår mycket dåligt över detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Reglerna som blir aktuella går att finna i brottsbalken (BB).

Preskriptionstiderna för brotten är olika beroende på hur lång tid du kan få fängelse för det ursprungliga brottet (35 kap. 1 § första stycket BB). I paragrafen anges de olika preskriptionstiderna. Bland annat är preskriptionstiden 2 år om det svåraste straffet är fängelse i 1 år och preskriptionstiden är 5 år om brottet kan ge fängelse i max 2 år (35 kap. 1 § första stycket BB).

Utifrån omständigheterna i din fråga tolkar jag det som att den aktuella brottsrubriceringen är förtal eller grovt förtal. I ditt fall skulle preskriptionstiden för förtal vara 2 år då det högst kan ge böter som påföljd (5 kap. 1 § första stycket BB). Grovt förtal har en preskriptionstid på 5 år då det högsta straffet för brottet är 2 års fängelse (5 kap. 2 § första stycket BB).

Sammanfattning

Preskriptionstiden för grovt förtal är alltså 5 år. Utifrån uppgifterna i frågan har jag svårt att avgöra om det skulle kunna handla om något annat brott än förtal men du är alltid välkommen att vända dig till lawlines juridiska rådgivning om du känner att du behöver mer hjälp!

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare