FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/04/2022

Problem med posthantering

Hej!

Den 2021-03-26 köpte jag en skyddsbur(bil) från en privatperson i Finland. Personen i fråga skickade den via sitt företag med Postnord i Finland den 2021-03-30. Buren/paketet fastnade i Postnords sorteringsterminal i Härryda där den varit sedan 2021-04-08.

Avsändaren har reklamerat försändelsen både via Postnord Finland men även Postnord Sverige utan att lyckas få ett resultat. Jag har även varit i kontakt med Postnord som vägrar tala med mig då jag anses inte vara deras kund.

Jag har god kontakt med säljaren, men eftersom denne lämnat över till Postnord/fraktbolag verkar det som att de uppfyllt sina antaganden rent juridiskt och jag kan inte kräver något därifrån. Finns det något jag kan göra?

Köpeskillingen var 2000 Euro.

Tusen tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

Både Sverige och Finland är anslutna till CISG, det vill säga den internationella köplagen. Den är dock inte tillämplig i fråga om köp mellan Sverige och Finland (2 § lagen om internationella köp) och man får därför istället avgöra frågan om lagval med hjälp av Rom I-förordningen. Förordningen föreskriver att det, i avsaknad av avtal, är lagen i det land där säljaren har sin hemvist som ska vara tillämplig på internationella köpeavtal (artikel 1 och 4).

Vem är ansvarig?

Den finska köplagen föreskriver att en vara anses avlämnad när den överlämnas till transportören (7 §). Detta medför att säljaren inte är ansvarig om varan därefter kommer bort eller skadas. Ansvaret ligger alltså i detta fall hos Postnord.

Enligt 2 kap. 7 § postlagen är ett postbefordringsföretag endast skyldigt att betala ersättning till kunden för förlust, skada eller försening av brev om det har avtalats mellan företaget och kunden. Om man som kund inte har ett särskilt avtal med Postnord så gäller Postnords standardvillkor. Enligt dessa villkor utgår t. ex. inte ersättning för förlorade, försenade eller skadade frimärkta försändelser som har postats på Postnords brevlådor. Vilken ersättning som kan utgå för andra förlorade, försenade eller skadade försändelser framgår av produktvillkoren för respektive posttjänst. Villkoren återfinns på Postnords webbplats och du bör alltså kolla upp vilka villkor som gäller för just den posttjänst som var aktuell i ert fall. Om det visar sig att Postnord, enligt det aktuella avtalet, ansvarar så kan du gå vidare med saken till domstol alternativt klaga till Allmänna reklamationsnämnden om ersättning trots allt vägras. Allmänna reklamationsnämndens beslut är inte tvingande, men i regel följs besluten eftersom företagen annars riskerar att bli "svartlistade".

Om Postnords villkor inte ger rätt till någon ersättning så går det inte att kräva ersättning från Postnord. Om du och säljaren avtalade om ett specifikt leveranssätt och säljaren trots allt valde ett annat, som medför att du inte kan kräva ersättning från Postnord, så går det att ställa kravet mot säljaren på grund av avtalsbrott.

Sammanfattning och råd

Jag tolkar din fråga som att du och säljaren inte har avtalat om något specifikt leveranssätt. Därmed är säljarens ansvar begränsat till tidpunkten då varan överlämnades till transportören. Huruvida du kan kräva Postnord på ersättning beror på avtalsvillkoren för den aktuella tjänsten. Om ersättning enligt dessa villkor ska utgå så kan du klaga till Allmänna reklamationsnämnden eller väcka talan i tingsrätten om Postnord ändå vägrar att betala ut ersättning till dig. Om du vill gå vidare med saken till domstol rekommenderar jag dig att ta hjälp av en jurist som kan hjälpa dig föra din talan. För detta ändamål kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Är du intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare