Provanställning efter timanställning

Hej! Jag har varit timanställd på ett företag och arbetat extra vid sidan av mina studier under snart 14 månaders tid. Jag tar examen till sommaren och min arbetsgivare menar nu att anställningen ska övergå till en provanställning på 6 månader. Jag kommer ha samma arbetsuppgifter som tidigare så min fråga är om arbetsgivaren får tillämpa provanställning när jag redan arbetat ca 40% på min timanställning? Vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Arbetstagares skydd i sin anställning regleras framförallt i Lagen om anställningsskydd (LAS). När du arbetar via en så kallad timanställning är det i lagens mening egentligen olika allmänna visstidsanställningar, du anställs alltså i praktiken på nytt vid varje tillfälle. Denna anställningsform beskrivs i 5 § LAS. En visstidsanställning övergår till en  tillsvidareanställning automatiskt när du har arbetat sammanlagt två år hos arbetsgivaren under en femårsperiod enligt 5 a § LAS. I nuläget har du alltså arbetat för kort tid för att denna regel ska kunna hjälpa dig men det kan vara värt att undersöka om du arbetat hos arbetsgivaren innan du påbörjade din nuvarande anställning.

När det kommer till din huvudsakliga fråga om din arbetsgivare får använda sig av en provanställning är svaret tyvärr inte helt tydligt. Rätten för en arbetsgivare att använda sig av provanställning följer av 6 § LAS, denna får då högst vara sex månader. Det finns ingenting i lagtexten som styrker att arbetsgivaren måste ha ett objektiva skäl för att vilja använda sig av en provanställning. Alltså finns det inget hinder enligt lagtexten för arbetsgivaren att pröva din arbetsförmåga trots att arbetsgivaren redan vet hur du hanterar arbetet på grund av att du arbetat där tidigare.

Trots det har högsta domstolen öppnat upp för en begränsning i rätten för arbetsgivaren att provanställa i vissa fall. I AD 1991 nr 40 exempelvis menade domstolen att provanställning för en person som redan haft och klarat samma arbete bra var ett försök av arbetsgivaren att undvika för arbetstagaren skyddande bestämmelser i LAS. Däremot konstaterade domstolen i AD 1987 nr 148 att arbetsgivaren fick provanställa en tidigare anställd. Det är dock viktigt att konstatera att arbetstagaren i det senare fallet bara hade arbetat hos arbetsgivaren  i två månader innan provanställningen påbörjades.

Sammanfattningsvis kan man därför konstatera att det finns situationer då arbetsgivare inte har rätt att provanställa personer vars kompetens de redan får anses känna till. Samtidigt kan det inte heller sägas med säkerhet att det inte är lagligt att provanställa en person som tidigare arbetat för arbetsgivaren. Här kommer troligen faktorer såsom din anställningstid och till vilken utsträckning du utför samma arbetsuppgifter som tidigare att spela stor roll i att avgöra vad som gäller i detta fallet. Eftersom du arbetat i över ett år och ska utföra samma uppgifter får det anses mer troligt att det inte är okej att anställa dig med provanställning först. Det kan vara en bra idé att söka råd från exempelvis en fackförening och därefter föra en dialog med arbetsgivaren för att hitta en lösning tillsammans, särskild eftersom läget här är lite osäkert.

Hoppas du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Vänliga hälsningar

Emma AskRådgivare