FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/06/2013

Psykisk misshandel i land utanför EU samt preskription

Hej, under hela mitt liv har jag på olika sätt varit psykiskt misshandlad av min mor. Det misshandel som har påverkat mig mest negativt och orsakat mig panikångest och depression var det som hon utsatte mig för när jag var 2-4 år. Varje gång vi var ensamma hemma omvandlades hon till ett monster som sa att hon är inte min mor, ändrade rösten och skrämde livet ur mig. Detta hände i ett annat land än Sverige, utan för Europa, för 46 år sedan. Nu bor vi här och jag undrar hur jag kan få någon upprättelse med stöd av lagen.

Lawline svarar

Hej,

Om det rör sig om upprepad psykiskt misshandel och en brottslig gärning blir brottsbalken (BrB) aktuell enligt 1kap 1§ BrB. Det faktum att den psykiska misshandeln riktades från en förälder mot ett barn ses oftast som en försvårande omständighet vid bedömningen av påföljd vid brott enligt 29kap 2§ 1st 8p. BrB.

Jag förstår det som att gärningarna begicks i ett annat land än Sverige, detta innebär att svensk lag inte alltid är tillämplig. Det som är av betydelse för om svensk lag är tillämplig är dels var gärningarna anses ha begåtts, enligt 2kap 4§ BrB och dels, om din mor var svensk medborgare eller hade sin hemvist i Sverige när hon begick gärningarna enligt 2kap 2§ 1st 1p., eller om hon blivit svensk medborgare eller skaffat sig hemvist i Sverige efter det att hon begått gärningarna i fråga, enligt 2kap 2§ 1st 2p. BrB.
Sen måste man även se till det andra landets nationella lagstiftning. Då jag inte har någon kunskap om det aktuella landets lag vill jag främst påpeka detta eftersom svensk rätt inte tillämpas om de gärningar som begåtts inte är straffbelagda på gärningsorten vid den tidpunkt då gärningarna i fråga begicks. Det finns vissa undantag som främst rör sexualbrott, vilket om jag förstått din fråga korrekt inte är aktuella. Likaså bör man se till reglerna kring preskription i landet.

Alltså, om de gärningar som begicks mot dig inte är straffbelagda i det andra landet, kan de inte tas upp i Sverige, enligt 2kap 2§ 2st och 4st BrB. Skulle det vara så att gärningarna är straffbelagda i det andra landet, att de inte är preskriberade och att din mor var/blivit svensk medborgare eller hade/har sin hemvist i Sverige, kan svensk lag bli tillämplig.

Nästa steg för att kunna besvara din fråga om du har möjlighet att få någon upprättelse med stöd av lag är att utreda vilka brott som kan tänkas vara aktuella. Vilka brottsrubriceringar som kan vara aktuella är helt beroende på hur den psykiska misshandeln sett ut. Nästa steg blir att se efter om handlingarna blivit preskriberade, dvs. att de inte längre kan leda till åtal och därmed inte kan leda till påföljd såsom böter eller fängelse.
I BrB finns inget brott som rubriceras som ”psykisk misshandel” utan man måste se till varje tillfälle för sig, hur såg händelseförloppet ut, fanns en hotbild, hot om våld, osv. men de kapitel som kan tänkas vara aktuella är vissa delar av 4kap (såsom 1, 2, 4-7§§) och 5kap i BrB, men detta beror som sagt helt på vilken form den psykiska misshandeln tagit.

När det kommer till de svenska preskriptionsreglerna finns dem i 35kap BrB. Enligt 35kap 1§ BrB får straff inte ådömas efter en viss tid, tiden är i sin tur beroende av vilka straffskalor de olika brotten har. Ser man till att de brott som kan tänkas vara aktuella här och om jag utgår från ovannämnda 4kap och 5kap BrB är det högsta straffet fängelse i sex år, vilket leder till att preskriptionstiden är 10år enligt 35kap 1§ 1st 3p. BrB. Skulle andra brott vara aktuella kan man se till att den längsta preskriptionstiden är 25år förutsatt att brottet har livstidsfängelse i straffskalan, med vissa undantag i 35kap 2§ BrB.
Tiden för när preskriptionen inträder ska enligt huvudregeln räknas från den dag då brottet begicks enligt 35 kap 4§ BrB. Men det finns lite olika sätt att beräkna detta. Preskriptionstiden kan även räknas från det att brottet anses fullbordat, exempelvis vid ”olaga hot” enligt 4kap 5§ BrB fullbordas brottet när ett hot om brottslig gärning eller hot med vapen framkallar en allvarlig fruktan hos den som hotet riktar sig mot. Det finns vissa brott då preskriptionstiden börjar löpa från det att målsäganden, dvs. den som, enligt 20 kap 8§ 4st rättegångsbalken blivit utsatt för brott eller lidit skada genom brott, dock rör detta främst sexualbrott.

Med detta i åtanke kan sägas att den rimligaste slutsatsen är att de gärningar som begicks mot dig för 46år sedan har preskriberats och kan dessvärre inte leda till åtal.

Om jag förstått din fråga korrekt har du blivit utsatt för psykisk misshandel under hela ditt liv, och därmed kan det möjligen finnas brott, vilka kanske begåtts i Sverige, som inte preskriberats och som kan leda till åtal.
Om så är fallet, om du vill driva en process, är ett första steg att göra en polisanmälan och ange och beskriv de händelser som du blivit utsatt för så precist du kan i fråga om tid och plats och vad som hände för att kunna identifiera vilka brott som är aktuella. Du kan även ange de situationer du blev utsatt för i det andra landet, då dessa möjligen kan påvisa viss systematik rörande den psykiska misshandeln, men det finns inga garantier. Du har även viss möjlighet att föra åtal själv, men när det kommer till detta eller att påbörja en rättslig process rekommenderar dig att ta kontakt med ett juridiskt ombud för vidare juridisk rådgivning och hjälp.

Med Vänliga Hälsningar

Anna HelgessonRådgivare