FrågaFAMILJERÄTTGod man14/12/2021

Räcker en generalfullmakt och bankfullmakt eller krävs en god man?

Hej! Har en gammal far (95 år) som lämnat över ansvaret för sina myndighets- & bankkontakter samt betalningar till mig. Det är troligt att han, inom några månader, kommer att flytta till ett vård- & omsorgsboende och jag undrar om det räcker att jag har generalfullmakt och bankfullmakt för att hjälpa honom eller om det då kommer att krävas en s.k. "god man"? I så fall varför och kan jag bli den som utses till detta?

Tacksam för återkoppling

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En generalfullmakt och bankfullmakt fungerar inte i alla sammanhang

En generalfullmakt är en fullmakt som gäller generellt och ger fullmaktshavaren behörighet att agera i fullmaktsgivarens namn i alla de angelägenheter som fullmakten avser och som fullmaktsgivaren själv har kapacitet att agera i. Om fullmaktsgivaren skulle förlora sin förmåga att agera med rättsligt bindande verkan, på grund av exempelvis demens, finns det också risk att generalfullmakten förlorar sin verkan. Det är inte heller säkert att en generalfullmakt fungerar i alla sammanhang. Av den anledningen krävs det exempelvis en bankfullmakt för bankärenden, medan det kan krävas en annan fullmakt för att hämta ut medicin på apoteket.

Ett godmanskap är mer vidsträckt och i er situation sannolikt ett mycket smidigare alternativ

En god man ska utses om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. (se 11 kap. 4 § Föräldrabalken (FB)). Det innebär att den gode mannen exempelvis företräder huvudmannen i kontakter med myndigheter, sköter ekonomin och ser till att huvudmannen har ett bra boende, får en god omvårdnad och ges goda levnadsvillkor. Den gode mannens uppgifter varierar emellertid beroende av behovet och är vanligtvis preciserat i förordnandet.

Det låter som att din far i vart fall behöver hjälp med att bevaka sin rätt och förvalta sin egendom under hans resterande livstid. Av den anledningen är det troligen också smidigare att ansöka om en god man. Ansökan om god man görs antingen till tingsrätten eller Överförmyndarnämnden (11 kap. 3-4 §§ FB)

Du kan utses som god man om du är att anse som lämplig för uppdraget

I stort sett kan vilken myndig person som helst bli förordnad som god man, under förutsättning att man är en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig person (11 kap. 12 § FB). Det är möjligt att föreslå vem man vill ha som god man. Den som föreslås ska också förordnas om han eller hon är lämplig och villig att åta sig uppdraget. Innan förordnandet ska lämpligheten kontrolleras i den utsträckning som behövs genom exempelvis utdrag från belastningsregistret och Kronofogden. Det är alltså möjligt att du utses som god man om du anses som lämplig.

Sammanfattningsvis är det enkla svaret på din fråga att generalfullmakten och bankfullmakten inte i alla sammanhang räcker för att kunna tillvarata din fars behov och du bör därför ansöka om förordnande av god man. Du kan föreslå dig själv, och kommer att utses om du anses lämplig.

Hoppas det var svar på din fråga,

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare