FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/08/2020

Räcker regnummer som bevis vid trafikbrottsåtal?

Ser polisen din reg plåt när du gör en fort körning, kan dom då ta en några dagar senare enbart med att dom har reg numret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta huruvida det är möjligt att åka fast för fortkörning när polisen endast har ett registreringsnummer.

Bevisbörda i fortkörningsmål

Om ett fortkörningsmål går till domstol är det inte du som ska bevisa att du är oskyldig, utan det är åklagaren som bär bevisbördan för att det är just du som är skyldig till brottet. Det händer att den som kallas till domstol hävdar att polisen förväxlat bilarna eller att det var någon annan som körde bilen när hastighetsmätningen gjordes. Att åklagaren har bevisbördan får i det fallet betydelse på så sätt att det är han eller hon som ska bevisa att det var du som körde bilen eller att det var din bil som mätningen gjordes på och att det inte finns risk för förväxling. I många fall klarar åklagaren av att göra detta, men när så inte är fallet kommer den åtalade personen inte att dömas för trafikbrottet.

Om det är som du säger och polisen verkligen bara har ett registreringsnummer bör det kunna ifrågasättas om det var just den anklagade som framförde bilen, bara det faktum att bilen ägs av den anklagade lär inte räcka, bilar lånas ju ut osv. Antagligen kommer sådan svag bevisning inte räcka till och åtalet lär ogillas av domstolen om inte den åtalade erkänner att det var just han eller hon som körde bilen för fort.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare