Räknas fordon som förskott på arv?

Min far har skrivit över tre st fordon på mig och två veckor senare gåt han bort. Måste jag dela med mig till mina syskon eller. Efter som jag står som ägare

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om arv och fördelning av arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

förskott på arv till bröstarvingar

Det finns en presumtion som säger att det som en arvlåtare givit till sin bröstarvinge under sin livstid, ska anses vara förskott på arv (6 kap. 1 § första stycket ÄB). Det innebär att egendom som den avlidne gett till en av sina bröstarvingar (barn, barnbarn osv) under sin livstid, alltid presumeras vara förskott på arv och därför ska avräknas vid arvskiftet när den avlidnes tillgångar fördelas. Det gäller dock inte, om den avlidne arvlåtaren föreskrivit något annat vid gåvotillfället eller om det med hänsyn till omständigheterna i övrigt stått tydligt att det inte var förskott på arv (6 kap. 1 § första stycket ÄB).

Tre fordon som en förälder gett till sitt ena barn under sin livstid klassas normalt som en gåva och förskott på arv. Eftersom du inte nämner något om att din far uttryckligen inte ville att det skulle vara förskott på arv kommer jag utgå ifrån att det ska räknas som ett förskott.

Hur beräknas värdet på gåvan?

Man ska räkna på gåvans värde vid gåvotillfället, det vill säga värdet fordonen hade för två veckor sedan när du fick dem. I ditt fall har antagligen inte värdet ändrats men om de hade gjort det tar man alltså inte hänsyn till eventuella värdeförändringar som har inträffat efter det att arvingen fick gåvan (6 kap. 3 § ÄB).

Hur beräknas förskottet i förhållande till dina syskon?

Varje bröstarvinge har rätt till sin arvslott av kvarlåtenskapen från den avlidne förälder. Kvarlåtenskapen är den egendom som tillhör den avlidne. För att varje bröstarvinge ska få lika mycket arv i slutändan måste man vid uträkningen av arvslotten räkna med förskottet som ett fiktivt belopp, alltså först addera fordonens totala värde (6 kap. 5 § ÄB). Efter detta ska man dela den totala summan av den avlidnes kvarlåtenskap och förskottet delat på antal bröstarvingar. Till sist ska gåvans värde subtraheras (dras bort) från den bröstarvinge som fick förskottet.

Jag tydliggör med ett exempel:

Fordonens värde vid gåvotillfället: 700.000 kr totalt

Kvarlåtenskap från den avlidne: 2 000 000 kr

Antalet bröstarvingar: 3 stycken.

Formel: Arvslott = (Kvarlåtenskap + förskott) / (antalet arvingar)

Uträkning: (2 000 000 + 700.000) / 3 = 900.000 kr var

Arvslotten är i detta exempel 900.000 kr.

Det innebär att den bröstarvinge som redan har fått ett förskott på ett värde av 700.000 kr enbart ska få 200.000 kr och de andra två 900.000 kr vardera i arv.

Sammanfattning

De tre fordon räknas som en gåva och därför även som förskott på arv. Du får självklart behålla fordonen du fått i gåva av din far men däremot ska värdet av fordonen vara med i beräkningen av arvslotten och sedan avräknas från ditt arv vid arvskiftet när ni fördelar tillgångarna från din far. Detta för att få det jämnt mellan alla syskon.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare