FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/10/2017

Räknas gasflaskor som fastighets- eller industritillbehör?

gasflaskor som tillhör fast installation för uppvärmning och belysning, råknas dom som fast installation?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Antagandet görs att med fast installation menar du sådana byggnads- eller industritillbehör som anges 2 kap. 1 - 2 §§ jordabalken. Gasflaskor räknas inte som fastighets- eller industritillbehör om de byts ut regelbundet. För att det ska anses vara ett tillbehör till fastigheten ska ett fysiskt samband finnas och ska det ska vara ägnat till stadigvarande bruk. Om gasflaskan mot förmodan enbart fylls på och inte byts ut helt så kan det anses vara ett industritillbehör såsom gasledningen. Det beror alltså på hur det ser ut.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare