Rätt att flytta tillbaka till sin hyreslägenhet då andrahandshyresgästens avtal går ut

Hej. Jag har en provanställning och har då en godkänd 2a hands uthyrning av min hyresrätt då anställningen är på annan ort. När 2a hands uthyrningen avslutas... kan jag då flytta tillbaka utan att behöva uppge någon orsak till värden? T ex att jag ska jobba hemifrån x antal dagar. Jag har ingen del i mitt tillfälliga boende så jag har då bara ett boende. Så... jag tänkte att det bara räcker att jag meddelar värden att 2a hands hyrarna flyttar ut och jag flyttar tillbaka. Eller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du har flyttat ifrån din hyreslägenhet för att arbeta på annan ort och under tiden hyrt ut lägenheten i andra hand med tillstånd från din hyresvärd/hyresnämnden. Nu undrar du om du behöver uppge något skäl att du flyttar tillbaka när andrahandsuthyrningen avslutas.

Rättslig reglering om hyresförhållanden finns i 12 kap Jordabalken (JB). Du har fått ett godkännande av din hyresvärd/ av hyresnämnden att hyra ut din lägenhet i andra hand enligt 12:39 JB alternativt 12:40 JB. Tillståndet att få hyra ut i andra hand gäller just den person som du hyrt ut till, samt bör vara begränsat till viss tid. När den tiden går ut återgår rätten att bo i lägenheten till dig och du kan flytta tillbaka. Du behöver då inte uppge något skäl att du flyttar tillbaka till din hyresvärd.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare