Rätt att hyra ut i andra hand

Jag har ett förstahandskontrakt på en etta i en kommunal hyresgästförening. Då jag till hösten börjar studera behöver jag sänka min boendekostnad och överväger därför flytt till en studentlägenhet. Problemet blir detta: eftersom jag inte vill förlora mitt förstahandskontrakt (som jag erhållit efter 12 år i kommunal bostadskö), vill jag inte byta min nuvarande lgh rakt av mot en studentlägenhet. Har jag rätt att tillfälligt hyra en studentlägenhet och under studietiden hyra ut min nuvarande lgh?

(Bästa lösningen vore såklart att byta till en billigare lägenhet med förstahandskontrakt men sådana är det som bekant ont om sådana.) Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

12 kap i Jordabalken (JB) reglerar vilka rättigheter och skyldigheter du som hyresgäst har. Du hittar JB här. 12 kap 39§ JB uppger att en hyresgäst inte får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till någon annan utan hyresvärdens samtycke. 12 kap 40§ uppger vidare att en hyresgäst får hyra ut sin lägenhet i andra hans om hyresnämnden lämnar tillstånd. Ett sådant tillstånd ska lämnas om hyresgästen på grund av bland annat studier på annan ort har beaktansvärda skäl att hyra ut i andra hand, eller om hyresvärden i övrigt inte har befogad anledning att vägra sitt samtycke.

Du bör därmed kontakta din hyresvärd, uppge att du vill hyra ut din lägenhet i andra hand samt förklara din situation. Under ovan angivna förutsättningar har du rätt att hyra ut i andra hand och din hyresvärd ska därmed lämna tillstånd, i annat fall är det upp till din hyresvärd att bestämma huruvida de tillåter andrahandsuthyrning eller inte.

Skulle inte hyresvärden tillåta andrahandsuthyrning kan du vända dig till hyresnämnden och söka om tillstånd där.

Vid andrahandsuthyrning är det i övrigt viktigt att uppmärksamma att det fortfarande är du som innehar förstahandskontraktet som ansvarar för att hyran kommer in i tid, samt vikten av att du skriver avtal med den du hyr ut till för att reglera det legala förhållandet er emellan. Ska du hyra ut i mer än två år är det även viktigt att avtala om att den du hyr ut till avstår från sitt besittningsskydd som annars uppkommer efter två år. Besittningsskyddet innebär att andrahandshyresgästen har rätt att fortsätta bo i andra hand och om personen då vägrar flytta måste du vända dig till hyresnämnden för att få tillbaka besittning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare