Rätt att köpa hyresbostad?

Hej!

Kan man hyra ett hus och samtidigt få rätt att köpa det? Alltså att månadshyran samlas till det slutliga köpbeloppet och huset blir vårt. Finns det något sådant?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ingen bestämmelse i lag som säger att man har rätt att få köpa det hus man hyr. Däremot finns det inget som hindrar att ni kommer överens med ägaren om detta. När man hyr en privatbostad (villa) har man inte heller någon besittningsrätt enligt 3§ 3st Privatuthyrningslagen. Detta betyder att ni inte har en rätt att förlänga hyreskontraktet mot hyresvärdens vilja, utan att ni vid kontraktets utgång eller efter hyresvärdens uppsägningstid på 3 månader måste flytta ut.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare