Rätt till förkortad spärrtid (körkort)

Hejsan!

Jag är 20 år och har nyligen blivit av med körkortet p.g.a. en drograttfylla bara någon månad efter min prövotid gått ut. Jag var nykter vid inträffandet men kommer dock ha kvar THC i blodet. Jag har inga tidigare trafikbrott såsom, fortkörning osv.

Jag vet att det är omöjligt för mig att bevisa att jag var nykter då polisen omhändertog körkortet och kommer eventuellt bli dömd till drograttfylla. Här kommer problemet, på mitt jobb behöver jag verkligen mitt körkort annars kommer jag bli av med det. Jag har kämpat sjukt hårt för att ta mig dit jag är p.g.a. ett tidigare ringa narkotikabrott som hindrat arbetsgivare att erbjuda tjänster till mig. Nu efter detta kommer det att bli ännu svårare för mig i arbetslivet.

Inte minst det, min flickvän som jag varit tillsammans med i snart två år bor en bit utanför stan där inga bussar eller tåg går. Enda sättet att ta sig dit är med bil. Utan körkort blir det riktigt tufft för oss två att ses regelbundet.

Denna gång har jag lovat mig att förbli nykter resten av mitt liv. Jag är villig att göra vad som helst, även lämna urinprover/blodprover under en längre period. Nu kommer frågan, finns det något sätt att få en förkortad spärrtid?

Mvh Anonym

Tack för er tid!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person har rätt till förkortad spärrtid om det föreligger synnerliga skäl för det (5 kap. 10 § andra stycket körkortsL). För att avgöra om synnerliga skäl föreligger ska det göras en helhetsbedömning. Vid denna helhetsbedömning ska hänsyn tas till bl.a. omständigheterna vid körningen, körkortshavarens personliga förhållanden och dennes behov av körkort. En stark indikation på att du kan anses ha behov av körkortet är att du är en yrkeschaufför. Det innebär alltså att ett privat behov av körkortet inte kan anses tillräckligt legitimt. Slutligen ska det noteras att i och med att förutsättningen för förkortad spärrtid är att synnerliga skäl föreligger ska det jag nu anfört endast tillämpas i undantagsfall.

Enligt min bedömning är det tyvärr inget i ditt fall som indikerar att synnerliga skäl föreligger. Dina anförda behov av bilen är nämligen av privat karaktär och tas därför inte i beaktande vid prövningen. Hade du varit en yrkeschaufför (vilket jag tolkar som att du inte är) så skulle det i sig kunnat tala starkt för förkortad spärrtid.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare