FrågaKÖPRÄTTKöplagen19/02/2022

Rätt till hävning vid befintligt skick-klausul

Köpte en beg bil av en privatperson igår kväll 19/1, säljare hävdade att det inte fanns några fel på bilen mer än skönhetsfel. Idag när jag körde till jobbet började den ena efter den andra varningslampan lysa,oljelampa,motorlampa,airbag för att nämna något. Finns där någon möjlighet att häva köpet? Säljaren hävdar att han inte hade en aning om dessa fel och att jag köpte bilen i befintligt skick.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har köpt en bil av en annan privatperson, att denna (bilen) är behäftad med fel och att du nu därför undrar om du har rätt att häva köpet.

Eftersom din fråga gäller köp mellan privatpersoner blir köplagen (KöpL) tillämplig. Om du har köpt bilen av en näringsidkare, blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig i stället.

Fel i vara och inledande om de felpåföljder köparen kan göra gällande

Om bilens art, mängd, kvalitet och/eller andra egenskaper inte stämmer överens med ert avtal, är den inte avtalsenlig. Om bilen inte är avtalsenligt, föreligger ett s.k. konkret fel (17 § KöpL). Är varan felaktig och det inte beror på köparen eller något förhållande på hans eller hennes sida, får köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd (30 § KöpL). Detsamma gäller om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § tredje stycket KöpL).

Såld i befintligt skick

Av din fråga framgår dock att du har köpt bilen i befintligt skick. En befintligt skick-klausul är en form av friskrivningsklausul som brukar användas vid försäljningen av begagnade varor och medför frihet från felansvar. Även om varan är såld i befintligt skick kan den (varan) dock fortfarande vara att se som felaktig; till exempel om varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunnat förutsätta med hänsyn till dess pris och omständigheterna i övrigt (19 § första stycket tredje punkten köplagen).

Detta innebär alltså att den bil du har köpt fortfarande kan vara felaktig enligt KöpL, även om du har köpt den i befintligt skick. Huruvida bilen faktiskt är felaktig – till exempel för att den är i väsentligt sämre skick än vad du med fog kunnat förutsätta – är emellertid inte möjligt att ge ett hundraprocentigt svar på här. Eftersom flera varningslampor började lysa redan dagen efter du köpte bilen skulle man dock sannolikt kunna argumentera för att så är fallet.

Närmare om avhjälpande och omleverans

Om vi däremot förutsätter att bilen som du har köpt faktiskt är behäftad med fel, har du – som tidigare nämnt – rätt att kräva felpåföljder. Du kan emellertid inte göra vilken felpåföljd som helst gällande. Du har i första hand rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen (34 § första stycket KöpL). Det betyder att säljaren reparerar eller står för kostnaden att reparera bilen. Om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse får du dessutom kräva omleverans (34 § andra stycket KöpL), vilket innebär att du får ett nytt och felfritt exemplar av samma vara. Företar säljaren inte avhjälpande eller omleverans, har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att själv avhjälpa felet (34 § tredje stycket KöpL).

Närmare om prisavdrag och hävning

I andra hand har du rätt till prisavdrag eller hävning, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter köparens reklamation (37 § första stycket KöpL). Att köpet hävs innebär att säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala och medverka till köpet bortfaller. För att du ska få häva köpet krävs dock att avtalsbrottet dessutom är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 § KöpL).

Slutsats

Slutsatsen är alltså att bilen som du har köpt kan vara felaktig, även om den har sålts i befintligt skick. Det är dock inte möjligt att här ge ett hundraprocentigt svar på om bilen faktiskt är felaktig, men man kan absolut argumentera för att så är fallet. Om bilen är felaktig, har du i första hand rätt till avhjälpande eller omleverans. Kommer avhjälpande eller omleverans inte i fråga, har du i andra rätt till prisavdrag eller hävning. För att du ska få häva köpet krävs dock att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren insåg eller borde ha insett detta. Min bedömning är därför att du sannolikt inte kan häva köpet, men alltjämt kan ha rätt till avhjälpande eller prisavdrag.

Vi på Lawline kan hjälpa dig!

Om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan enkelt boka en tid här.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare