FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/02/2022

Rätt till hävning vid köp av märkesvara som senare visar sig vara oäkta

Hej!

Jag köpte ett märkesskärp för flera år sedan och fick med ett kvitto så jag trodde att det var äkta. När jag flyttade så försvann dock kvittot.

Jag sålde varan, utan att skriva att den är äkta men jag förklarade att jag hade kvitto men som försvunnit i flytt. Varan var dessutom satt till ett lågt pris.

Köparen säger nu att det är en kopia och kräver sina pengar tillbaka, får denne göra det?

Köparen menar att jag kan ha fått ett äkta kvitto men som inte hörde med skärpet. Men köparen menar som sagt att det är oäkta och vill häva köpet. Kan man göra det bara så där? Begår jag som säljare något olagligt här?

Hoppas på snabbt svar så vi kan reda ut detta. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid köp av lös egendom, t. ex. ett skärp, är köplagen (härefter KöpL) tillämplig lag (1 § KöpL). Köplagen är endast tillämplig i de fall du och köparen inte avtalat om annat (3 § KöpL) men jag utgår vidare från att ni inte avtalat om något särskilt.

För att köparen ska ha rätt att häva köpet krävs att varan är felaktig enligt köplagens mening. Vad som avses med "fel" i köplagens mening framgår av 17 §, men det är exempelvis om varan (skärpet) inte fungerar för det ändamål som ett skärp vanligtvis är avsett att användas för.

Den relevanta felbestämmelsen i detta fall finner vi i 18 § KöpL:

"Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet."

Alltså, om du som säljare särskilt uttryckt att skärpet är äkta och detta kan antas haft inverkan på köpet, föreligger fel i köplagens mening om skärpet sedan visar sig inte vara äkta.

Vad jag förstår av din fråga har du inte påstått att skärpet är äkta. Om du dessutom sålt skärpet till ett lågt pris är det en aspekt som talar mer för att skärpet skulle vara oäkta än äkta, ur köparens perspektiv.

Om det ändå skulle röra sig om ett fel i köplagens mening (att du lämnat uppgifter till köparen om att skärpet är äkta), krävs det för hävning först och främst att köparen reklamerar felet inom skälig tid (32 § KöpL). Därefter gäller att köparen får häva köpet på grund av fel om felet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde ha insett det (39 § KöpL). Det ska alltså vara av väsentlig betydelse för köparen att skärpet inte är äkta, vilket det troligtvis är i detta fallet. Du som säljare ska dessutom ha insett detta, eller borde ha insett att det är av väsentlig betydelse för köparen. Det är en svår bedömning som görs från fall till fall, men enligt min mening borde du insett att det var av väsentlig betydelse för köparen.

Men, som jag framfört ovan rör det sig enligt min bedömning inte om ett fel i köplagens mening eftersom du inte lämnat några uppgifter före köpet om att skärpet är äkta. Min bedömning, som grundar sig på det som framgår av din fråga, är alltså att köparen inte kan häva köpet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Kajsa JonssonRådgivare