Rätt till hela vårdbidraget?

Hej!

Jag är sedan 2,5 år separerad med mina barns pappa.

Barnen är 9 och 15 år. Vi har delad vårdnad.

Vi har helt vårdbidrag för 9-åringen pga autism.

Jag jobbar ca 80% och är lågavlönad (19500 kr/mån innan skatt)(22000 kr vid heltid)

Barnens pappa jobbar heltid och tjänade 36000 kr /mån när vi levde tillsammans och har fortf samma jobb.

Han har tjatat till sig hälften av både barnbidraget och vårdbidraget trots att han vet att det knappt går runt för mig.

Vet att det finns en "lag" som säger att barn har rätt till ett "lika liv" hos separerade föräldrar.

Borde inte jag ha rätt till hela vårdbidraget med tanke på min låga inkomst?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Vårdbidrag kan föräldrar få om deras barn har särskilda behov på grund av sjukdom eller funktionshinder. Båda föräldrarna kan få bidraget. Den av föräldrarna som får bidraget, är den föräldern som står för den huvudsakliga tillsynen och vården av barnet (22 kap. 15 § socialförsäkringsbalken). Föräldrar som har gemensam vårdnad av barnet kan ansöka om att dela bidraget (22 kap. 16 §). Saknas det något övervägande stöd för att den ena föräldern ansvarar för den största tillsynen och vården, så kan folkbokföringen av barnet vara direkt avgörande. Detta framgår av rättsfallet RÅ 2008 ref. 34.

Det ovan sagda innebär sålunda att det inte är föräldrarnas inkomster som är i fokus vid bedömningen av fördelningen av vårdbidraget. Tyngdpunkten ligger på tillsynen och vården av barnet. Är det du som har det huvudsakliga ansvaret för tillsynen och vården för ditt barn, har du rätt till hela bidraget.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare