Rätt till inneboende i hyresrätt

Hej, jag har ett förstahandskontrakt hos en privat hyresvärd i Göteborg. Jag ska nu under några månader arbeta på marstrand som ligger några mil norr om Göteborg. Jag har försökt att få godkänt av min hyresvärd att hyra ut lägenheten i andrahand men fick inte detta, utan det hänvisas till att det ligger för nära min lägenhet för att det skall bli godkänt att hyra ut den i 6 månader i andrahand. Det är så att jag kommer att arbeta så många timmar att det är en omöjlighet för mig att pendla mellan arbetet och lägenheten dagligen. När jag väl slutat arbeta för dagen så är klockan såpass mycket att det inte går att ta sig till lägenheten för mig. Så efter att ha läst det mesta som går angående att ha inneboende så har jag nu en inneboende som bor i ett rum i min stora 2.a på ungefär 65kvm. Jag bor själv i lägenheten några dagar i veckan men inte varje dag för det går inte. Nu behövde vi ringa fastighetsskötaren idag då det var en vattenansamling på köksgolvet och kunde inte se vart detta kom ifrån utan var tvungna att få hjälp. När han kommer till lägenheten så utfrågar han min inneboende om han hyr den i andrahand 4 gånger under de 5 minuter som han var och tittade på vad som var anledningen till vattnet. fastighetsskötaren ringer då upp mig direkt efter och säger att jag inte har lov att ha en inneboende i lägenheten utan att jag ska få ett mail angående detta. Jag är extremt orolig nu över vad som skall ske. tacksam som hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstått det rätt bor du fortfarande i lägenheten flera gånger i veckan och personen som bor där är endast inneboende. I allmänhet gäller att du utan speciellt tillstånd har rätt att ha inneboende. Den enda anledningen till att du inte skulle få ha inneboende är om det skulle innebära men för hyresvärden. Se 12 kap. 41 § jordabalken (JB).

Hyresvärden har rätt säga upp avtalet om lägenheten skulle användas i strid med ovannämnd paragraf, alltså om inneboendet skulle medföra men för hyresvärden. Se 12 kap. 42 § JB. Dock om du rättar till detta men innan hyresvärden säger upp avtalet har hyresvärden inte rätt att säga upp avtalet. Det finns ett undantag kring detta, undantaget gäller om det men som möjligtvis skulle föreligga för hyresvärden är av en allvarligare betydelse. Är omständigheterna på detta vis har hyresvärden rätt att säga upp avtal. Se 12 kap 43 § JB.

När jag läser din fråga tolkar jag inte att ditt inneboende på något vis agerat vårdslöst och att dennes närvarande i lägenheten skulle innebära något men för hyresvärden. Hyresvärden borde alltså inte kunna göra något anspråk gentemot dig gällande denna fråga.

Hoppas detta svar hjälpte dig!

Lovisa NilssonRådgivare