Rättegångskostnader i småmål

Jah har fått en faktora som stod på mitt namn och jag ska betala 4700kr. Jag har ringt till bolaget och de gav inte mig en rimlig svar och jag har inte följde upp saken. Det har gått 3 år och sen jag fick en faktura från kronofogden som innebär att jag ska betala 8700kr. Jag har bestridit fakturan och mu ligger ärendet hos tingsrätt. Men jag har ingen bevis att försvara mig. Vad ska jag göra nu? Och hur mycket kostar för mig om jag förlorar i tingsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Om det är korrekt att du har utsatts för en s.k bluffaktura, bör du helt enkelt förklara för tingsrätten att du inte har fått något och att du menar att fakturan är utställd på fel person. Hur utgången i målet blir kommer till stor del hänga på om motparten, det företag som vill ha betalt, har bevisning som styrker att du är skyldig dem pengar. Om de kan bevisa att du är skyldig dem pengar kommer tingsrätten i dom att förpliktiga dig att betala pengarna, och om du inte gör det kan kronofogden göra en utmätning och konfiskera egendom eller lön för att företaget ska få betalt. Om det däremot är så att du lyckas övertyga rätten om att du inte är skyldig företaget pengar, så kommer du att vinna målet och du behöver givetvis inte betala. Eftersom beloppet ni tvistar om är under 22 400 kronor, avgörs det som ett s.k småmål vilket innebär att vardera part står för sina egna rättegångskostnader. Detta innebär att du inte behöver betala för företagets advokat om denne anlitat en sådan om du skulle förlora i rätten. Om du väljer att anlita en advokat, måste du betala för denne med egna pengar och kan inte begära att företaget ska betala om du vinner målet. Det finns vissa undantag från detta om det visar sig att den som stämt dig uppenbarligen inte hade någon anledning att göra det, i sådana situationer kan denne ibland förpliktas att betala för dina rättegångskostnader.

Jag hoppas din situation ordnar sig och jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare