FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/09/2023

Rätten till underhållsbidrag

Hej! Jag är 17 år fyller 18 i oktober. Jag har altså precis börjat mitt sista år på gymnasiet och jag har nu flyttat till min pojkvän. Min pappa har betalat underhållsbidrag till min mamma sedan jag flyttade till henne 2021 för han bor i Norge och hon i Sverige. Men jag undrar är hon skyldig och min pappa att betala underhållsbidrag till mig tills jag slutat på gymnasiet för o hjälpa mig att betala hyra osv? Eller hur funkar det? Jag har aldrig nånsin sett till pengarna hon har fått av pappa så jag skulle tycka det är mer än rätt men jag vet inte hur det funkar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga undrar du om du fortfarande har rätt till underhållsbidrag även fast du flyttar ihop med din pojkvän och om du kan mottaga detta själv istället för att din mamma ska få pengarna.

Underhållsbidrag

Underhållsbidrag är en summa i månaden som ska betalas av föräldern som barnet inte bor hos och ska gå till den förälder som barnet mestadels bor hos. I ditt fall är det alltså din pappa som ska betala ett underhållsbidrag i månaden till din mamma. Detta är pengar som hon får och som ska användas till dig för att täcka exempelvis kostnader som mat, boende och fritidsintressen.

Mest troligt har dina föräldrar avtalat eller kommit överens om en summa sedan innan eftersom att det ska bedömas utifrån bland annat vilken ekonomisk ställning den förälder som betalar har.

Underhållsbidrag regleras i Föräldrabalken (1949:381).

Underhållsbidrag efter att du fyllt 18 år

Underhållsbidrag ska betalas tills dess barnet fyllt 18 men om barnet studerar (på gymnasiet eller grundskolan) kan detta förlängas till att barnet istället fyllt 21 år. Du som studerar på gymnasiet har alltså rätt att fortfarande uppbära underhållsbidrag tills dess du fyllt 21 år. Från och med att du fyllt 18 ska din mamma inte heller få bidraget utan då ska det gå direkt till dig.

Dock är det du och din pappa som ska avtala och bestämma ett belopp som är skäligt (rimligt) i förhållande till båda era ekonomiska förhållanden (7 kap 1 § FB). Skyldigheten för din pappa att betala gäller även fast att du flyttat från din mamma.

Vid fler frågor eller ytterligare funderingar kring underhållsbidrag eller om hur man skriver avtal om underhållsbidrag hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med Försäkringskassan. Deras hemsida hittar du här.

Hoppas du fått förtydligande i frågan och att svaret gett dig lite vägledning i din fråga.

Bästa hälsningar,

Beatrice HultebringRådgivare