FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2013

Rattfylleri vid mopedkörning

Hej, Jag blev gripen när jag framförde en moped (klass II) gåendes med en alkoholkoncentration på 1.1‰ (0.55mg) och körkortet indraget på plats då polisen hävdar att de sätt mig köra tidigare. Transportstyrelsen har nu beslutat att återkalla mitt körkort tills vidare med en giltighetstid på 12 månader. Jag är ännu inte dömd för brottet. Anses det vara grov rattfylla även om det gäller moped av lägsta klass? Kommer jag behöva lämna lever/kissprov innan jag anses vara lämplig som förare och kan få tillbaka sitt körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Vid bedömande om huruvida rattfylleri är grovt så skall särskilt beaktas om alkoholkoncentrationen i blodet uppgått till minst 1 promille. Detta enligt Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 4a§. I normalfallet brukar man alltså döma för grovt rattfylleri när en person med din promillehalt framför ett motordrivet fordon. Det finns däremot ett rättsfall från Högsta domstolen gällande just mopeder, NJA 1995 s.232. I detta säger HD att rattfylleri vid mopedkörning typiskt sett skall ses som rattfylleri av normalgraden, förutsatt att omständigheterna inte är för försvårande.

För att kunna få ett nytt körkort efter återkallelsen måste du ansöka om ett nytt körkortstillstånd. Enligt körkortsförordningen (1998:980) gäller att om du inom de senaste fem åren från ansökan dömts för grovt rattfylleri eller upprepade fall av rattfylleri så måste du bifoga ett läkarintyg för att bevisa att du är lämplig för körkortsinnehav ur nykterhetssynpunkt. Enligt transportstyrelsens föreskrifter skall ett sådant läkarintyg skall innehålla minst fyra urinprover tagna under 6 månaders tid. Detta gäller alltså förutsatt att du döms för grovt rattfylleri eller om du även tidigare dömts för rattfylleri.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare