Rättigheter och ersättning vid arbetsskada

Min pappa är yrkeschaufför och råkade i sitt arbete ut för en trafikolycka med whiplash-skada som påföljd. Han var själv inte skyldig, utan blev påkörd. Han har anmält detta till Försäkringskassan, vilka har noterat detta. Arbetsgivaren uppger att det är problem med försäkringen från den bil som körde in i honom och någon ersättning verkar han inte få. Afa har i sin tur sagt att de inte ersätter så han behöver inte skicka in papper. Nu är min fråga- har han inga rättigheter? Finns ingen ersättning att vänta från något håll?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som jag förstår det undrar du på vilka sätt din far kan få ersättning på utöver socialförsäkringen. Med tanke på att du inte har gett så mycket information i din fråga så kan svaret bara bli översiktligt. Mitt huvudsakliga råd till dig/er är att ta kontakt med både facket och försäkringskassan för att få hjälp från dessa.

Din far har rättigheter och han ska få ersättning, frågan är bara från vilka och hur mycket. Det absolut minsta han kan förvänta sig är vad försäkringskassan fastställer att ska ha, utöver detta tillkommer trafikskadeersättning samt eventuellt skadestånd och den utökade försäkringen som AFA ska utgöra.

Det första som slår mig är att det låter konstigt att din far inte skulle kunna få någon ersättning från själva olyckan för personskadan som han fått. Huvudreglerna för ersättning för trafikskada går ut på att personskador ersätts ur det egna fordonets trafikförsäkring, samt att om premien för försäkringen inte är betald så utgår ersättning ändå. Alltså beror den här ersättningen inte på det andra fordonets försäkring.

Ersättningen för sakskador, d.v.s. bilen och dylikt, kan vara en mer invecklad situation och jag kan här inte gå in på den. Detta främst för att det behövs mer information om krocken självt samt ägarförhållanden till fordonen.

Försäkringen som AFA erbjuder är en anställningsförmån som aktualiseras främst efter längre perioder med sjukpenning, och den skulle kunna innehålla villkor som t.ex. att whiplash-skador inte ersätts. Hur din fars (arbetes) försäkringsavtal ser ut styr den här frågan.

De rättigheter som jag med säkerhet kan säga att han har är de förmåner som han är försäkrad till genom socialförsäkringsbalken (med förbehållet att jag utgår från att han är sjukpenningsberättigad) - i dessa förmåner ingår sjuklön, arbetsskadesjukpenning för karensdagar, sjukpenning, rätt till rehabilitering samt eventuell livränta.

Jag hoppas att detta kastar lite ljus på situationen. Om några fler frågetecken behöver rätas ut så kan du återkomma i kommentatorsfältet nedan.

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare