Rättigheter vid näringsidkares dröjsmål

Hej har beställt lite verktyg till ett bil projekt jag ska göra. det stod när ja gjorde beställningen att varorna är i lager. men fick mail att de blev restorder och ska skickas inom 7-14 dagar . gått nu 21 dagar och har mailat men inte ens fått något svar och de har inte skickats . har man rätt att utnyttja någonting eller hur ser det ut

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det saknas lite information i frågan, därmed kommer jag anta att du har handlat av ett företag, alltså har du utfört ett köp i egenskap av konsument. Vid konsumentköp aktualiseras konsumentköplagen (KkL) och det är därmed denna lag som är tillämplig i din fråga.

Näringsidkarens dröjsmål

I enlighet med 1 § KkL tillämpas lagen vid köp av varor där köparen handlat i egenskap av konsument och säljaren i egenskap av näringsidkare (företag). Av din fråga framgår att säljaren aldrig har levererat varorna trots att du har mailat och blivit försäkrad om att varorna kommer att levereras inom viss tidsfrist. I huvudregel ska varorna avlämnas senast 30 dagar efter det av avtalet ingicks, om inte annat följer av avtalet, se 2 kap. 2 § första stycket KkL. I ditt fall har du redan på förhand blivit informerat om en viss leveranstid, därmed gäller inte huvudregeln ovan. Att varorna fortfarande inte levererats innebär i lagens mening att näringsidkaren är i dröjsmål och då kan du som konsument åberopa flera påföljer, se 3 kap 1 § och 2 § KkL.

Påföljder vid näringsidkarens dröjsmål (dina rättigheter)

Av frågan framgår det inte heller om du har betalat för varorna eller inte. Detta blir viktigt eftersom det första du kan göra är att hålla inne betalningen tills dess att du har fått varorna levererade, se 3 kap. 3 § KkL. I andra fall har du som konsument rätt att hålla fast vid köpet och kräva att denna fullgörs, detta måste dock göras inom rimlig tid, se 3 kap. 4 § första och tredje stycket KkL. Att du redan har mailat företaget tyder på att du vidare kan kräva att köpet fullgörs och att du därmed inte väntat orimligt länge. Dock borde bemärkas att näringsidkaren inte behöva fullgöra köpet om det finns ett hinder som den inte kan övervinna och hindret inte är temporärt, se 3 kap. 4 § andra stycket KkL. Då ska du få dina pengar tillbaka om du redan hunnit betala. Dock är det enligt mig ovanligt att detta skulle bli aktuellt.

Om du kräver att köpet fullgörs och trots det inte får dina varor kan du slutligen häva köpet, om köpet inte fullgörs inom skälig tid från ditt krav, se 3 kap. 5 § KkL.  Du ska dock meddela säljaren om att du vill häva köpet inom skälig tid, se 3 kap. 6 § KkL.

Du kan även ha rätt till skadestånd för skada som du har lidit på grund av näringsidkarens dröjsmål. Detta om säljaren inte bevisar att dröjsmålet beror på en omständighet som ligger helt utanför hans kontroll. Skulle dröjsmålet bero på en underleverantör kan säljaren fortfarande bli skadeståndsskyldig, se 6 kap. 1 § KkL. Alternativt kan du kräva skadestånd för ett s.k täckningsköp, alltså om du tvingats köpa motsvarande verktyg för ett högre pris. Du kan då få ersättning för mellanskillnaden förutsatt att täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter att köpet hävdes, se 6 kap. 4 § KkL. Att driva skadeståndstalan mot ett företag kan emellertid vara svårt för dig som konsument därmed hade jag starkt rekommenderat att du försöker använda dig av de andra påföljderna i första hand.

Om varorna inte levereras

Om du redan betalat för verktygen och säljaren vägrar svara på mail eller leverera varorna, trots att du försökt få avhjälpande, rekommenderar jag att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och gör en anmälan där. De kan hjälpa dig vidare i ditt ärende.

Hoppas att jag har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Erik OteleaRådgivare